In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Online marketing strategie

 

Meer leads voor IT dienstverleners deel 1: In 5 stappen een Lunch & Learn organiseren

De ICT dienstverleningsmarkt groeit sterk, het sentiment is positief en de verwachtingen eveneens. Dit beschrijft Rabobank in haar Cijfers en Trends. Zoals te verwachten valt in een dergelijke markt is de concurrentie ook sterk. Hoe krijg je dan als IT dienstverlener meer leads dan je concurrent? Een mooi middel hierbij is het organiseren van kennissessies in de vorm van Lunch & Learns. Wij doen dit zelf al jaren en faciliteren veel organisaties in het organiseren ervan. In deze blog lees je in 5 stappen hoe je een Lunch & Learn organiseert.

Stap 1: Bepaal je doelgroep en een relevant onderwerp

Een niet te onderschatten factor is het bepalen van de doelgroep. Een lunch wordt door de bezoekers enerzijds bezocht om kennis op te doen, anderzijds is het een moment om te netwerken. Onze ervaring leert dat het goed werkt om mensen op functionele gebieden uit te nodigen. Denk aan thema’s voor IT professionals, commercie (Sales & Marketing) of C-Level prospects. Voor iedere doelgroep zijn andere onderwerpen aansprekend. Bij het kiezen van het juiste onderwerp adviseren we om een specifiek thema te nemen, voorkom in elk geval een productpush. Laat zien dat jij kennis hebt van de markt en daarmee autoriteit claimt op dat gebied.

Stap 2: De promotie van je lunch & learn

Om voldoende bezoekers naar je lunch te trekken zul je deze goed onder de aandacht van bestaande en nieuwe prospects moeten brengen. Hiervoor kun je denken aan:

  • Juiste inrichting van je landingpagina met een formulier (een voorbeeld vind je hier).
  • Banners op je website op relevante plaatsen
  • LinkedIn updates: persoonlijke updates en Company updates
  • LinkedIn Groups: doe een update in de relevante Groups
  • LinkedIn Advertising: heel effectief is het inzetten van gesponsorde berichten via LinkedIn advertising
  • Google Ads
  • Twitter en Facebook updates (eventueel gesponsord)
  • Je e-mailnieuwsbrief
  • Gerichte uitnodigingen via e-mail
  • Persoonlijke uitnodigingen in gesprekken (face to face en telefonisch)

Stap 3: Het uitnodigingentraject

Wij kiezen er meestal ook voor om prospects uit te nodigen die op basis van hun online gedrag en profiel in de doelgroep passen, daarover lees je meer in de vorige blog. Samen met de mensen die zich via een formulier hebben aangemeld stuur je deze groep vervolgens de follow up via e-mail. Dat bericht stuur je direct na aanmelding. Onze ervaring leert dat het verstandig is de genodigden een week vooraf en een dag vooraf ook nog even een reminder te sturen. Daarin geven wij altijd aan dat we veel waarde hechten aan de komst van de genodigde en we het op prijs stellen te horen als er sprake zou zijn van verhindering.

Stap 4: De lunch & learn zelf

De fysieke lunch zelf heeft ook nog wat aandachtspunten. Een paar handige tips:

  • Een juiste locatie, goed bereikbaar met alle soorten vervoer.
  • Een beperkt aantal deelnemers. Een lunch&lears is interactief. Dat kan alleen met een beperkt aantal deelnemers. Wij adviseren een maximum van 8.
  • Doe een voorstelronde: dit lijkt heel logisch maar zoals eerder gezegd zien veel bezoekers dit ook als een waardevol netwerkmoment. Belangrijk dus om elkaar vooraf goed te leren kennen.
  • Zorg ervoor dat je presentatie interactief is. Liever een te korte presentatie met daarna een goede discussie dan een te lange presentatie waarin niet alles aan bod lijkt te komen.
  • Voorkom een commercieel verhaal. Het is geen salesgesprek maar een moment om kennis te maken en te delen. Commerciële follow-up volgt later wel.

Stap 5: De follow-up

De follow-up van de lunch bestaat uit een aantal stappen, wij gebruiken meestal deze:

  1. Nasturen van de presentatie (1 dag na de lunch)
  2. Start van een e-mail dripcampagne middels marketingautomation (1 week na de lunch)
  3. Afhankelijk van de resultaten een persoonlijke afspraak bij de prospect.

ICT organisatie en meer leads nodig? Vraag ons om hulp.

Marketing Guys werkt al jaren voor allerlei ICT organisaties en helpt hen in het verkrijgen van meer leads. Daarbij denken we strategisch mee en helpen we met de tactische implementatie. Een onderdeel kan natuurlijk het organiseren van een Lunch & Learn zijn. Wij zijn je collega specialisten op afstand. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons via het contactformulier of bel ons op 033-7370250.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en marketing automation specialist.

Deel deze blog