In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation

Meer leads door betere segmentatie in e-mailmarketing


Bijna iedere B2B organisatie doet aan e-mailmarketing of een vorm van marketing automation. Ook binnen de inbound marketing aanpak die veel bedrijven momenteel hanteren is een grote rol weggelegd voor benadering van potentiële klanten via e-mail. Dit alles in de zoektocht naar meer leads via de website. Toch wordt er meestal met de welbekende hagel geschoten terwijl een gerichte aanpak relatief eenvoudig is. Door te focussen op de juiste profielen in je database en dit te combineren met online gedrag krijg je een veel betere conversie. De inzet van marketing automation software is daarbij een belangrijk onderdeel. Daarover lees je meer in deze blog.

Hoe ziet jouw ideale lead eruit?

Voordat je gaat segmenteren is het van belang dat je als organisatie bepaalt hoe je ideale lead eruit ziet. Hierbij maken we vaak ondershceid tussel ‘Marketing Qualified Leads’ (MQL) en ‘Sales Qualified Leads’. Bepaal met elkaar wanneer een lead gereed is, een hulpmiddel hierbij is de inzet van leadscoring. Hieronder kun je daarvoor een gratis werkboek downloaden om dit inzichtelijk te maken voor jezelf in een aantal stappen:

Download e-book leadscoring

Leads identificeren op basis van profiel en gedrag

Tijdens de leadscoring ga je leads ook kwalificeren op basis van profiel en gedrag. Bij het opbouwen van een profiel gaat het om data die je opbouwt (of hebt opgebouwd) zoals naam, bedrijfsnaam, leeftijd, adressen, functies en bijvoorbeeld orgainsatiegrootte. Die zaken vraag je -al dan niet in stappen- uit middels formulieren op de website of importeer je vanuit bestaande databases. Naast de profieldata ga je binnen marketing automation het gedrag vastleggen van een bekende bezoeker. Denk hierbij aan het gedrag van iemand op jouw website(s), clicks in e-mails en bepaalde downlaods die gedaan zijn. Daarnaast kun je ook -als je je AdWords account gekoppeld hebt- bepaalde zoektermen die een bezoeker heeft gebruikt om op je site te komen een waarde geven.

Hieronder een voorbeeld van een segmentatie zoals wij die binnen het marketing automation softwarepakket Act-on invoeren. Hierin zijn we op zoek naar kansrijke prospects op het gebied van SEO. Deze mensen nodigen we bijvoorbeeld uit voor een bijeenkomst. Om de meest kansrijke personen te benaderen maken we volgende segment aan:

Gesegmenteerde e-mails versturen leidt tot betere conversie

Zodra je de segmenten hebt bepaald kun je deze als basis nemen voor je gerichte e-mailcampagnes. Het mooiste is natuurlijk als je er direct een drip campagne van maakt binnen je marketing automation. In een aantal stappen ga je de gesegmenteerde personen een aantal boodschappen sturen. Deze mails kunnen ook weer worden afgestemd op basis van het gedrag dat iemand gedurende het programma vertoont. Denk aan clicks op e-mails. Een voorbeeld van zo’n automated program vind je hier:

Ook meer leads via je site – download ons whitepaper!

Bij Marketing Guys zijn we gesprecialiseerd in het helpen van B2B organisaties in hun vraagstukken rondom online marketing en marketing automation. Wil je eens vrijblijvend meer weten? Neem dan contact met ons op via 033-7370250 of online via ons contactformulier. Download ook zeker hieronder ons gratis whitepaper:

Download de whitepaper: Wat is marketing automation?

Deel deze blog