In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Bots, Marketing automation, Marketing Technology

MarTech Bot: De geboorte van een leadgeneratie chatbot

‘Welkom bij Marketing Guys!’ Bezoekers van onze website worden vriendelijk begroet door MarTech Bot, onze leadgeneratie chatbot. MarTech Bot is een chatbot gecreëerd op het platform van Drift. In deze blog neem ik je mee hoe ik MarTech Bot creëerde.

Framework van een gesprek

Anders dan bij marketing automation gebaseerd op e-mailberichten, moet je bij het maken van een leadbot goed nadenken hoe je de conversatie met je websitebezoeker wil laten verlopen:

  • Welke vragen van je bezoekers wil je beantwoorden?
  • Welke antwoorden van die vragen kan je groeperen?
  • Welke antwoorden kan je koppelen aan bepaalde zoektermen?
  • Welke acties wil je van de bezoeker ontlokken?
  • Welke activiteiten van de bezoeker vind je een koopsignaal?

Met antwoorden op die vraagstukken kan je een raamwerk opstellen. Ik zelf gebruik graag een whiteboard om die structuur te schetsen. Dan weet ik ook hoe de structuur in de Bot Builder van Drift gaat worden.

Playbook Time!

In Drift maak je zogenaamde Playbooks aan om je geautomatiseerde chatbot conversaties te maken. Drift biedt je diverse templates aan om een conversatie op te zetten. Je kan kiezen voor templates voor:

  • Bots
  • Live chat
  • Landingspagina’s
  • E-mail
  • Mededelingen

In deze blog beperk ik me tot de chatbots. De andere onderwerpen komen in volgende blogs aan bod.

Templates of eigen creatie

Wanneer je een nieuw playbook aanmaakt, heb je de keuze om een template te gebruiken of van ‘scratch’ een eigen botcreatie te maken. Als je kiest voor template heb je de volgende keuzes:

  • Conversation starter – Nodig je bezoekers uit om een gesprek te starten. Ideaal voor je homepage of andere pagina’s met veel verkeer.
  • Pricing page – Laat je bezoekers niet ronddolen op je prijspagina, maar beantwoord algemene vragen over je prijzen en breng ze daarna in contact met je sales team.
  • Second net – Laat je bezoekers de ‘wachtrij’ overslaan en verbind ze gelijk door naar je sales team.
  • Retargeting – Geef je terugkerende bezoekers een warm welkom-gevoel.
  • ABM: First visit – Geef je belangrijkste accounts een VIP-behandeling door de bot hun vragen 24/7 te laten beantwoorden.
  • Paid traffic converter – Geef je betaalde verkeer de meest gepersonaliseerde beleving van al je site bezoekers.

Deze blog gaat over onze eigen MarTech Bot en deze heb ik van ‘scratch’ gebouwd. Om iets van de grond af op te bouwen, moet je zelf goed weten wat je raamwerk is waarop je je bot wil bouwen. De intentie van de leadbot was om bezoekers op zoveel mogelijke wijzen te helpen, waarbij het voor hen niet meer nodig was om zelf door de site te navigeren.

Om het raamwerk op te stellen, maakte ik ook gebruik van Drift’s Blueprint. In deze spreadsheet kun je de vragen van de bot en de mogelijke antwoorden van bezoekers op een rij zetten, waarbij je de volgende procesvolgorde hanteert:

  • Engage – Deze vragen ontlokken een reactie van de bezoeker, zodat er een gesprek gestart kan worden.
  • Understand – Hier vraag je de 3 tot 5 meest belangrijke vragen die dan vervolgens tot een aanbeveling leidt.
  • Recommend – Hier leid je naar een doel van het gesprek. Dit kan een afspraak maken zijn, of een demo aanvragen of het aanmelden voor een mailinglijst.

Nu ik de vragen en antwoorden op een rijtje heb, is het tijd om de structuur in de Bot Builder in Drift te bouwen. Je kan vrij eenvoudig berichten, vragen of skills toevoegen. Of springen naar een ander onderdeel van de flow. Op deze wijze kan je dan een hele conversatie in elkaar zetten.

Is het makkelijk om zo’n gesprek in elkaar te zetten? Dat hangt er van af hoe uitgebreid je het gesprek wil maken. Mijn ervaring is dat hoe meer rekening je houdt met mogelijke antwoorden, hoe ‘natuurlijker’ het gesprek voor de bezoeker wordt. Kort gezegd: hoe uitgebreid en dus ingewikkelder de opbouw van de leadbot, hoe makkelijker/logischer het gesprek voor je website bezoeker.

Overigens hoeft niet elke Bot Playbook een uitgebreide flow te hebben. Het helpt ook als je gebruik maakt van de templates van Drift zelf. Die kan je dan als leidraad gebruiken. En kom je er niet uit, dan kan je altijd support van Drift inroepen (of ons als je liever Nederlandse support wil).

Wil je onze MarTech Bot in de praktijk zien werken, klik dan op de bot rechtsonderin deze pagina. Je kan dan een gesprek aan gaan en zelf ervaren hoe het werkt. Je kan kiezen voor de vooraf opgezette antwoorden die als knoppen worden getoond, maar je kan ook zelf een antwoord in de tekstbalk intypen. Probeer het maar.

Volgende video geeft je nog meer informatie:

Wil je meer van Drift zien, vraag dan een demo van Drift aan. Klik op de knop hieronder en je wordt geholpen door onze bot. Je hoeft geen formulier meer in te vullen:)

Deel deze blog