In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Marketing Technology, Online marketing strategie

Marketo: the next step in marketing automation

Marketing Guys is sinds eind 2016 Marketo partner voor de Nederlandse markt. Sinds enkele weken zijn wij gestart om het partnership naar een Silver of Gold niveau te brengen. Daar hoort certificering van een aantal specialisten bij. Nu ben ik o.a. een van de specialisten die zich mag certificeren. Komende weken deel ik mijn bevindingen met jullie en neem ik jullie mee in de wereld van Marketo en licht ik specifieke features toe. Vandaag probeer ik te schetsen wat er nodig is om met Marketo aan de slag te gaan en wat Marketo globaal te bieden heeft.

Werk je bij een MKB+ of Enterprise organisatie, dan is Marketo een passend Marketing Automation pakket. Dit heeft o.a. te maken met het volume van de database, de complexiteit van het marketing- en salesproces en de capaciteit van het marketingteam. Zoals bij elke marketing automation tool, is het belangrijk dat er een goede contentmarketingstrategie aan ten grondslag ligt. Marketing automation is ‘slechts’ de tool die je in staat stelt om de strategie op een goede manier vorm te geven en jouw doelen te behalen. Marketo biedt zoveel interessante modules, dat het gevaar bestaat dat er teveel functionaliteiten onbenut blijven als een duidelijke strategie ontbreekt.

Inzicht in meest effectieve touch points in buyer journey

Bij een contentmarketingstrategie hoort ook een buyer journey. Dit is de reis die jouw klant aflegt vanaf het moment dat hij een probleem ervaart tot aan het moment dat hij een aankoop doet. Marketo heeft haar systeem hierop ingericht. Je kunt de verschillende fases van de journey inrichten en bekijken hoe jouw leads zich bewegen in de journey. Zo kun je zien of er bepaalde fases zijn waar leads stagneren en zo kun je bijsturen met extra marketingactiviteiten of andere content.

Je kunt ook analyseren welke activiteiten en/of touchpoints voornamelijk bijgedragen hebben aan het genereren van een lead of klant. Dankzij Marketo kun je allerlei online kanalen inzetten om jouw marketingdoelen te behalen. Welke uiteindelijk effectief blijken, kun je met Marketo heel gemakkelijk zien. Dit is interessant, omdat dit helpt bij het kiezen van de in te zetten kanalen voor campagnes in de toekomst, maar het geeft ook inzicht in het verschil tussen buyer persona’s. In jouw strategie heb je gedefinieerd wie jouw ideale klant of buyer persona is. Dankzij de reports in Marketo zie je ook welke buyer persona meer gebruik maakt van e-mailmarketing of juist getriggerd wordt door socialmedia-updates.

Predictive content op je website

Alle waardevolle data hoef je niet altijd zelf te beoordelen en te interpreteren. Dit doet Marketo voor jou! Een enorm interessante functionaliteit van Marketo is die van predictive content op je website. Op basis van bepaald gedrag, kun je gepersonaliseerd content tonen die voor een bepaald persoon interessant kan zijn. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen met blogs. Wanneer men een pagina bekijkt, kun je een gedeelte reserveren voor ‘artikelen speciaal voor jou’. Deze worden automatisch gegenereerd op basis van de predictive content module van Marketo. Op deze manier til je de klantervaring op jouw naar een hoger niveau. Dit wil je, toch?

Jouw marketing naar een hoger niveau met Marketo

Marketing automation stelt jou in staat om merkbekendheid en merkvoorkeur te creëren. Daarnaast stelt het je in staat om een trouwe en enthousiaste volgersgroep te genereren en hen te converteren naar leads en klanten. Met marketing automation kun je van deze klanten vervolgens ook ambassadeurs maken. Tot slot is een van de grootste voordelen van marketing automation de mogelijkheid om de toegevoegde waarde van marketing en bijdrage aan de bedrijfsomzet aan te tonen. De tool alleen gaat je dit echter niet opleveren. Daarvoor is een goede strategie, een capabel marketingteam en de juiste mindset bij alle stakeholders nodig. Zijn deze facetten aanwezig in jouw organisatie en wil je jouw online marketing naar de next level brengen? Dan is Marketo een hele mooie tool! Het heeft zoveel mogelijkheden en extra’s t.o.v. andere marketing automation tools, bekijk hier de mogelijkheden eens.

Deel deze blog