In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Dashboarding, Marketing automation, Marketing Technology, Online marketing strategie

Marketing technology trends voor 2019? Gebruik je alles uit 2018 al dan?

2019 is gestart en dan is het traditioneel de tijd waarin we lijstjes delen met de trends voor het nieuwe jaar. Welke nieuwe software, technologieën en coole nieuwe gadgets gaan we in 2019 zien om nog beter te scoren als marketeer? Ik denk echter dat we in 2019 eens gebruik moeten gaan maken van de mogelijkheden die we al hebben! Ik deel graag 5 tips met je om software die al bestaat eens effectief in te zetten en daarmee een voorsprong op je concurrentie op te bouwen. Die doen dat waarschijnlijk namelijk nog niet 🙂

(1) Zet Marketing Automation volledig in

Veel marketeers zijn gestart met de inzet van marketing automation. In de praktijk betekent dit echter vaak dat er een tracker op de site wordt gezet van een softwarepakket (zoals Hubspot, Act-On of Marketo) en dat er een database in het systeem geladen is waarmee een aantal e-mailcampagnes wordt gedaan. Marketing automation is geen wondermiddel waarmee je ineens veel meer leads krijgt, het heeft echt tijd nodig. Net als met alle andere software binnen je organisatie die ingrijpt op processen. Resultaten komen na 6 maanden maar na een jaar of 2 zie je nog veel meer voordelen:

Ga dus, na je eerste ervaringen vooral aan de slag met de uitbouw van je marketing automation. Denk hierbij aan slimme segmentatie, lead nurturing campagnes voor nieuwe leads en cross selling maar ook voor bestaande klanten. Zet A/B tests op en start met dynamische content in e-mails en op landing pages. Duik de statistieken van je pakket in en koppel je automation software aan je CRM. Zomaar een paar mogelijkheden die je automation inspanningen een stuk relevanter en interessanter gaan maken!

(2) Maak gebruik van de bestaande AI en machine learning mogelijkheden

In 2018 had iedereen het ineens over machine learning en artificial intelligence. Mooie buzz words, maar ben jij er al mee bezig? Veel marketing automation software heeft dit al ingebouwd. Een mooi voorbeeld zijn de adaptive send mogelijkheden van Act-On automation. Simpel gezegd leert het systeem zelf wanneer ontvangers e-mails lezen die je vanuit het systeem verstuurt. Wanneer je in het vervolg een campagne verstuurt zal Act-On ervoor zorgen dat de e-mails individueel worden verstuurd op het moment waarop mensen ze waarschijnlijk zullen lezen. Hogere open rates en clickrates zijn het automatische gevolg.

(3) Ga met (live) chat (bot) aan de gang

Op internet worden aankoopbeslissingen door consumenten en bedrijven razendsnel genomen. Het bieden van chat ondersteuning -al dan niet in de vorm van een chatbot of via livechat- kan jou hierin een enorm concurrentie voordeel geven. Gemiddeld gaat 3% van de webbezoekers een chat aan; een enorm mooie kans dus. En ook nog eens eenvoudig te implementeren. Meer weten? Beluister de podcast die we eerder opnamen: https://marketingguys.nl/blog/podcast-inzet-chat-online-customer-journey/

(4) Start met echt slim online adverteren

Ben je anno 2019 nog steeds alleen met Google Ads en Facebook Ads aan de gang? Dan mis je echt wat! De trend die in 2018 ingezet is heet ‘Intent driven marketing’. Ofwel: je zorgt ervoor dat je advertenties middels programmatic advertising zichtbaar zijn bij de doelgroep die naar jouw dienst of product op zoek is. Praktische voorbeelden hiervan zijn geo-targeting (bekijk de case van het Oostenrijks Toeristenburo) en Bombora. Deze laatste tool helpt je zelfs mogelijke geïnteresseerden te identificeren buiten je eigen website. Nooit meer zomaar geld in ads gooien maar slim omgaan met je budget en alleen inzetten op slimme plekken!

(5) Maak data inzichtelijk om daarmee slimme beslissingen te nemen

De 5e tip is misschien wel de belangrijkste. Zorg ervoor dat je de data die je online verzamelt ook echt real-time inzichtelijk maakt. Ik kom wekelijks marketeers tegen die weten dat dat ze de data ergens in een systeem wel beschikbaar hebben maar omdat het lastig toegankelijk is niet dagelijks inkijken. Of ze wachten op een maandrapportage. Dan ben je vaak te laat! Met Google Datastudio of een tool als Klipfolio is het vrij eenvoudig om de data inzichtelijk te maken. Dat is de eerste stap richting het nemen van data-gebaseerde beslissingen. Ik denk dat iedere marketeer echt een eigen dashboard zou moeten hebben!

 

Deze blog is geschreven door Elias Crum, oprichter en directeur van Marketing Guys. Wij zijn het bureau voor de juiste inzet van marketing technology om jouw doelen te halen. We werken hierbij vanuit een Plan, Build en Execute methode om tot het best mogelijke resultaat te komen: jouw succes. Ons motto: Helping Companies Succeed!

 

 

 

 

Deel deze blog