In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Dashboarding, Marketing automation, Marketing Technology

6 Marketing Technology Trends voor 2018

It’s that time of the year again! De tijd van vooruit kijken en het voorspellen van de trends voor het nieuwe jaar is gekomen. Bij Marketing Guys houden we ons vooral bezig met marketing technology (of kortweg: martech). Wat gaat 2018 ons brengen op Marketing Technology gebied? Wij hebben op basis van de relatie die wij hebben met de wereldwijde leveranciers zoals OBI4wan, Marketo, Act-On, Evergage en Klipfolio een aantal trends voor je samengesteld waarvan wij verwachten dat ze in 2018 de markt gaan bepalen.

1. Artificial intelligence & machine learning in marketing automation

Waarom zou je handmatig instellingen in je marketing automation doen als dat vanuit de software zelf gegenereerd kan worden? Middels artificial intelligence en machine learning kun je de gedragingen van de profielen op je database gebruiken om je marketing beter in te richten. Een paar voorbeelden:

  • E-mailmarketing: waar je tot op heden mailings verstuurt op basis van de openrate of clickrate van een mailinglist in het geheel, zul je in 2018 gaan zien dat e-mails individueel worden gericht op de openings- en clickrate van listmembers. Iedereen krijgt dus een e-mail op zijn/haar beste tijd;
  • Leadscoring: op dit moment is leadscoring vaak nog een handmatig proces binnen marketing automation. Dit is tijdrovend en foutgevoelig. Vanaf 2018 wordt dit in pakketten als Marketo en Act-On ingevoerd op basis van machine learning. Daarmee helpt de software je dus (predictive) de leadscoring in te stellen;
  • Social media: ook hier geldt dat dit op basis van gedrag in het verleden goed bepaald kan worden hoe en wanneer je de meest effectieve social post kunt laten zien;
  • Content op basis van gedrag: realtime je website aanpassen op het gedrag van een bezoeker. Denk aan het tonen van relevante content aan klanten vs. prospects maar ook bepaalde persona’s die op een andere manier content tot zich nemen. Met een tool als Evergage (overigens een partner van Marketing Guys) kun je eenvoudig de content automatisch laten aanpassen. Dit koppel je uiteraard weer aan je marketing automation systeem.

Een heldere uitleg van de AI en machine learning die wordt gebruikt zie je in onderstaande video van Act-On over adaptive journeys:

2. Datawarehouse, -lakes en CRM koppelingen aan marketing automation

Meer dan 2/3 van de grote bedrijven gebruikt al marketing automation (bron: Email Monday). Dat is natuurlijk een groter percentage dan de markt in Nederland op dit moment, maar ook hier is de adoptie sterk toegenomen. Na de uitrol van marketing automation is de volgende stap vaak het koppelen van achterliggende systemen, waarbij er vaak gebruik gemaakt wordt van data warehouses of datalakes. Dat was tot voor kort vaak een oplossing waar alleen de grotere bedrijven gebruik van maakten maar door de komst van oplossingen zoals Taelium is dit ook voor kleinere bedrijven een haalbare zaak. En vaak ook noodzakelijk omdat er zoveel data wordt gegenereerd dat anders het overzicht -en daarmee de effectiviteit- verloren gaat. Ook de koppeling van CRM met marketing automation wordt gemeengoed;

3. De GDPR wetgeving of de AvG

25 mei gaat de GDPR (of AvG) wetgeving in. Wij verwachten dat dit een grote verschuiving van kwantiteit (versturen van grote hoeveelheden e-mails) naar kwaliteit gaat brengen. Met behulp van marketing automation zullen bedrijven veel beter gesegmenteerd en dus relevanter, hun e-mailcampagnes gaan voeren. Op Marketing Technology Day van 7 november jl. was dit een van de topics waar de meeste aandacht naar uitging. Een goede presentatie met tips die tijdens Marketing Technology Day zijn gegeven is hier te downloaden.

avg

4. Echt slim online adverteren: Geo-targeting en andere programmatic advertising mogelijkheden

Potentiële klanten bereiken terwijl ze in een bushokje staan via hun mobiel, of een bezoeker van een beurs na een aantal dagen een aanbod doen in de vorm van een banner via slimme retargeting? Het kan met programmatic advertising! We zien een grote interesse in programmatic buying (advertising); de ‘normale’ manieren van adverteren zoals Google AdWords en Display campagnes worden meer en meer vervangen door slimmere manieren van adverteren. Programmatic buying is het geautomatiseerd inkopen van advertentieruimte voor branding, optimization en retargeting. Elke keer dat een persoon een website laadt waar advertentieruimte beschikbaar is, wordt die ruimte realtime beschikbaar gemaakt voor de veilingen. De algoritmes analyseren het gedrag van de converterende personen en tonen vervolgens de advertenties alleen aan consumenten die hetzelfde online gedrag vertonen als de personen die eerder geconverteerd hebben (optimization). Deze manier van adverteren is extreem efficiënt: je biedt realtime op de beste impressies binnen meer dan 60.000 premium advertentiewebsites. Optimization werkt optimaal vanaf 2000 unieke website bezoekers per maand.

Een voorbeeld van programmatic buying is de inzet van geo-targeting. Hierbij is het mogelijk om gebruikers van hun smartphone te targetten op besturingssysteem, taal en locatie. Maar ook zaken als het weer en de tijd kunnen als variabelen worden gebruikt.

geotargeting

5. Datavisualisatie & dashboarding

De hoeveelheid aan tools in het online marketing speelveld neemt dagelijks toe, inmiddels zijn er meer dan 5000 verschillende tools. Marketeers gebruiken vaak meer dan 10 verschillende tools. Wij zien de trend dat de resultaten van de acties in deze tools steeds beter getoond kunnen worden in 1 dashboard. Omdat het inloggen op alle systemen omslachtig is -en dit vaak de reden is om hiermee niet bezig te zijn- is een dashboard een goede uitkomt. Systemen als Tableau, Google Datastudio, Qlik en Klipfolio zijn hierin voorbeelden van dashboards. Alle data in 1 dashboard, vanuit meerdere bronnen. Dat wil de marketeer in 2018! Een uitleg in onderstaande video:

6. Chatbots en artificial intelligence

Chat heeft een enorme vlucht genomen de laatste 2 jaar. De nieuwe trend in technology die we nu zien opkomen is de inzet van de chatbot. Op basis van de bestaande klantvragen, FAQ’s en andere bronnen (zoals medewerkers) worden de meeste vragen op een slimme manier verzameld om vervolgens middels AI de vragen te laten beantwoorden door intelligente chatbots. Het Nederlandse Obi4Wan biedt hier bijvoorbeeld een oplossing voor. De efficiency die hiermee bereikt wordt is enorm, getuige ook het artikel op Emerce waarin wordt opgemerkt dat chatbots Vodafone 6 keer effectiever maken! Aan de andere kant is het ook nog een middel dat niet uitontwikkeld is, getuige onderstaande video waarin de chatbot van Facebook is uitgeschakeld nadat die zijn eigen taal maakte:

Marketing Guys = Marketing Technology

Bij Marketing Guys zijn we gek van martech. Dat moet ook wel als je er iedere dag mee bezig bent! Onze Guys & Gals zijn gespecialiseerd in marketing automation, realtime dashboarding, conversie optimalisatie en programmatic advertising. We denken creatief met je mee over de mogelijkheden, adviseren je de juiste tools en helpen je pragmatisch om er dagelijks een succes van te maken. Meer weten over de martech mogelijkheden voor jouw bedrijf? Kom een keer naar de lunch & learn over marketing automation. Je kunt ons natuurlijk ook altijd bellen op 033-7370250 of online contact zoeken via ons formulier.

2018 wordt een mooi jaar! Veel succes gewenst: may the marketing odds be in your favour!