In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Marketing automation software, welke leverancier?

Steeds meer marketeers en sales professionals komen tot de conclusie dat ze met het automatiseren van hun online marketing middels marketing automation software veel kunnen bereiken. Met name in de VS is deze markt de afgelopen 2 jaar ontzettend snel gegroeid maar ook in Nederland wordt er steeds meer gebruik van gemaakt. eMarketer becijferde begin dit jaar de groei en gaf tevens een overzicht van de voordelen van het gebruik die marketeers aangaven:

Bronn: eMarketer.com

Hierboven wordt duidelijk dat B2B marketeers vooral voordeel zien in het beheren en verkrijgen van online leads en de meetbaarheid van campagnes. Het inzetten van marketing automation software is best een gecompliceerd proces wat we in dit blog gaan toelichten.

Marketing Automation software: welke leverancier?

Er zijn vele leveranciers van online marketing software, en daarnaast is er ook nog een groot verschil in de definitie die wordt gehanteerd rondom marketing automation software. De markt is grofweg in 2 soorten leveranciers te verdelen:

  1. Er zijn pakketten die vooral gericht zijn op het vergaren van online leads en daarbij proberen zoveel mogelijk data te verzamelen rondom anonieme bezoekers. In Nederland zijn 3 bekende voorbeelden hiervan Salesfeed, Snoobi en Datacollectief. Vaak zit er in deze pakketten een koppeling met een database (van bijvoorbeeld de KvK) waardoor een ‘anonieme’ bezoeker op basis van het IP adres wordt herkend. Zo kan er bijvoorbeeld worden geconcludeerd dat iemand van De Telefoongids op de site is geweest en dat deze persoon 4 pagina’s heeft bekeken. Vervolgens kan via een koppeling met bijvoorbeeld LinkedIn worden gekeken wie een mogelijke contactpersoon is. Dit blijft echter natuurlijk tot op zekere hoogte een gok omdat we niet precies weten wie er op de site was (alleen dat het iemand van dat bedrijf was):
    Marketing-automation-software
  2. Daarnaast zijn er pakketten die het hele online marketing proces automatiseren: het trekken van bezoekers, het beheren van leads en het omzetten van leads naar klanten. Hierbij wordt vaak uitgegaan van de implementatie van  content strategie/marketing. Dit zijn de vooral Amerikaanse pakketten die veel verder gaan dan de pakketten genoemd onder 1. Deze pakketten zijn derhalve niet te vergelijken met de eerder genoemde pakketten en ons inziens veel waardevoller. Verderop in deze blog beschrijven we exact de mogelijkheden van deze software. Er zijn een aantal gerenommeerde leveranciers waarvan Hubspot de marktleider is in gebruikers. Naast Hubspot zijn er nog een aantal leveranciers die met name voor kleinere marketing teams interessant zijn, G2Crowd onderzocht begin 2016 deze pakketten en onder andere Act-On software kwam hier als Leader uit:

    Bron: G2Crowd

Marketing Automation software: hoe implementeren?

Het implementeren van marketing automation software is technisch gezien niet moeilijk. Het is te vergelijken met het installeren van Google Analytics voor de code en vervolgens moeten er nog online formulieren worden gekoppeld. Voor de meest gangbare CMS’en (zoals bijvoorbeeld WordPress) is er zelfs vaak gewoon een plugin beschikbaar.

Maar….de technische implementatie is van ondergeschikt belang aan de strategische implementatie! Voordat je begint met marketing automation is het van belang om je doelgroep en doelstellingen heel helder te hebben. Daarnaast is het van groot belang om een 0-meting te doen zodat je kunt meten wat de resultaten van je investeringen en inspanningen zijn. Mogelijke doelstellingen die je zou kunnen formuleren zijn:

  • # nieuwe klanten in een periode
  • # leads
  • # webbezoekers
  • Omzet via een bepaald channel
  • Omzet van je webshop
  • etc…

Het stellen van doelstellingen en het bepalen van je doelgroep is onderdeel van je overall content strategie. Marketing Automation Software helpt je bij de implementatie en executie van de strategie.

Marketing Automation software: de mogelijkheden

Zoals eerder gezegd kun je met de software je hele content strategie ondersteunen. Zo zijn er onder andere de volgende mogelijkheden:

  • E-mailmarketing: voordeel van de integratie van e-mailmarketing is het feit dat je niet meer meerdere pakketten nodig hebt en dat bezoekers die op e-mails klikken direct zichtbaar zijn als bekende bezoekers op de site. Ook als ze later terugkomen.
  • Formulieren op de website: in de software zit de mogelijkheid om downloads via webformulieren op de site te zetten. Bezoekers die de formulieren invullen worden vervolgens herkend en krijgen in het vervolg een vooringevuld formulier te zien (indien gewenst);
  • Leadscoring en lead alerts: bezoekers krijgen op basis van hun gedrag op de site een score. Zijn ze bijvoorbeeld vaak op de site geweest en hebben ze de diensten pagina’s bekeken? Dan krijgen ze meer punten dan bezoekers die bijvoorbeeld de vacature pagina’s hebben bekeken. Daarnaast is een e-mail alert in te stellen voor specifieke bezoekers waardoor je een mailtje krijgt als een bezoeker op de site is;
  • Lead nurturing: betekent dat je als bedrijf je relaties/prospects voedt en blijft voeden met informatie, zodat ze op termijn tot klant worden ontwikkeld. Door gebruik te maken van een lead nurturing softwarepakket, kun je aan leads een uitgebreid profiel toekennen. Hierin is aangegeven hoe die lead zich bijvoorbeeld op de website gedraagt of de nieuwsbrief leest en daarmee hoe warm de lead is. Je hoeft geen tijd meer te ‘verspillen’ aan koude leads. Belangrijk hierbij is om ook gebruik te maken van lead scoring. De score van een lead bepaalt hoe geïnteresseerd een lead is.Lead-nurturing-lead-scoreLees meer…..
  • Website prospecting: geeft direct inzicht in de activiteit op je website. Wie is er op de site en welke warme leads kan sales op dit moment oppakken. Daarnaast wordt er een virtuele klantkaart bijgehouden waarop de activiteiten van een prospect online worden bijgehouden. Marketing-Automation-Software-4
  • SEO optimalisatie: in een aantal pakketten is het tevens mogelijk om SEO optimalisatie van pagina’s te doen waardoor content optimaal in Google wordt gevonden.
  • Webinars: in de meeste pakketten is een koppeling mogelijk met bijvoorbeeld Webex of GotoWebinar. Hierdoor wordt ook deze informatie in het systeem bewaard;
  • Social media dashboard en publishing: door de koppeling van de diverse social media kanalen is het mogelijk om gelijktijdig op de diverse kanalen de gecreëerde content te publiceren en te meten wat de resultaten zijn:Marketing-Automation-Software-6
  • Koppeling met CRM: door de koppeling met CRM systemen is het mogelijk om de gehele funnel meetbaar te maken, van anonieme bezoeker tot gesloten deal:Marketing-Automation-Software-7
    Daarnaast is er nog een handig overzicht beschikbaar waarin duidelijk wordt wat de verschillen tussen CRM en Marketing Automation Software zijn:CRM-vs-Marketing-Automation
  • Uitgebreide rapportages: alle resultaten van de inspanningen worden online gemeten wat het maken van rapportages super eenvoudig maakt. In 1 oogopslag zie je de resultaten weergegeven.

Hieronder staat e.e.a. nog een keer schematisch weergegeven voor het Act-On pakket:

Marketing-Automation-Software-3-1024x556

 

Marketing Automation software: demo?

Wij hebben reeds een aantal jaren ervaring met het implementeren en beheren van marketing software voor tientallen bedrijven. We weten daarom ook waarop je als marketeer moet letten bij de selectie. Wil je een keer een vrijblijvende demo (dat kan online of op locatie) van de software? Neem contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier.

Download whitepaper (45 pagina’s) marketing automatisering

Marketing Guys heeft de verschillende pakketten getest en heeft ervoor gekozen partner van Act-On te worden op basis van deze prijs/kwaliteit verhouding. Hierbij bieden wij in samenwerking een whitepaper aan waarin uitgebreid de voordelen, de business case en uitleg van online marketing software is na te lezen. Download de (Engelstalige) whitepaper hier:

Deel deze blog