In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation

 

Marketing automation software: gebruik jij het wel volledig?

Heel veel marketeers hebben de afgelopen jaren een marketing automation softwarepakket aangeschaft. Of het nou Hubspot, Act-On, Marketo of een van de talloze andere pakketten is: ze hebben allemaal ontzettend veel functionaliteiten. Wij komen veel bedrijven tegen die de software vaak niet volledig gebruiken. Zonde, want met een gestructureerde aanpak kun je er veel uithalen!

Marketing automation implementatie: direct of via een partner

Je kunt een pakket direct aanschaffen via de leverancier zelf (online via de site meestal) of via een partner. Er zit nogal wat verschil tussen deze 2 mogelijkheden. Kies je voor een directe aanschaf van een Amerikaans pakket dan gaat de zogenaamde ‘onboarding’ meestal via een online sessie. Daarin worden de basisinstellingen doorgenomen en de software werkend opgeleverd. Een partner biedt wat voordelen, meestal omdat deze lokaal gevestigd is en jouw taal spreekt. Maar ook als een partner het pakket voor je installeert blijft het vaak bij de basis, dat is althans onze ervaring. De technische instellingen kloppen, je kunt de web prospecting doen, e-mails versturen en de social posts inplannen. Maar goed, is dat waarom je de keuze voor zo’n pakket hebt gemaakt?

Wat zijn de vervolgstappen na de marketing automation implementatie?

Het is verstandig om een stappenplan te doorlopen nadat de technische installatie is gedaan. Wij gebruiken vaak het stappenplan dat Act-On heeft ontwikkeld. We zijn daarin getraind en hebben ervaring met inmiddels tientallen klanten. De stappen die je daarbij doorloopt, kun je opbouwen gedurende een aantal maanden.

Ons advies is om niet alles in 1 keer als ‘big bang’ te doen. Het werken met marketing automation software vereist een specifieke manier van werken en soms een cultuurverandering binnen de organisatie. Daar gaat wel wat tijd overheen. Trek er bijvoorbeeld een half jaar voor uit om de volgende stappen te doorlopen:

  1. Account setup: de technische setup. Vaak is het goed die nog even goed te doorlopen, want dit is de basis voor je succes.
  2. Attract: in deze stap zet je de verschillende marketingkanalen op, denk aan social media, landingpages en advertentie campagnes. Die koppel je aan je automation;
  3. Capture: vervolgens ga je aan de slag met het verzamelen van informatie van je prospects middels allerlei formulieren. Denk aan de inrichting van contactformulieren, downloads en e-mailnieuwsbrieven;
  4. Nurture: nu je de prospects kent, ga je in deze fase aan de gang met campagnes. E-mailcampagnes op basis van een juiste segmentatie. Niet alleen maandelijkse nieuwsbrieven maar ook gerichte drip-campagnes en leadnurturing;
  5. Convert: nu gaat de belangrijke conversieslag beginnen. Prospects omzetten naar leads. De juiste informatie aan de prospect bieden op de juiste tijd. Wanneer stuur je wat? Een belangrijk proces dat een goede content-mapping vraagt.
  6. Expand: als je stap 1 tot en met 5 hebt doorlopen, ben je toe aan de extra mogelijkheden die de pakketten bieden. Denk aan slimme onboarding campagnes, progressive profiling en upsell campagnes.

Training in marketing automation?

Als je zelf aan de slag gaat met automation is het soms verstandig een training te volgen. Je leert daarin allerlei slimme manieren om met de automation software te werken. Zo’n training kun je soms online volgen via een webinar, maar onze ervaring leert dat een fysieke training beter werkt. Je kunt specifieke vragen stellen en dieper op de materie ingaan. Wij geven veel van dergelijke trainingen. Voor Act-On hebben we zelfs trainingen voor beginners en gevorderden en maken we onderscheid tussen sales en marketing trainingen.

Zien wat marketing automation voor jou kan betekenen?

Gebruik je al marketing automation of overweeg je een pakket aan te schaffen? Dan is het interessant een keer een (gratis) lunch & learn van ons bij te wonen: Inschrijven.

Deel deze blog