In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation

 

Marketing automation of e-mailmarketing software?

2016 wordt het jaar van marketing automation in Nederland en de rest van Europa. Dat is de voorspelling die je online op veel plekken leest, bijvoorbeeld op de site van Fourth Source. Ook bij Marketing Guys krijgen we veel vragen over marketing automation en hebben we inmiddels al een paar jaar ervaring met de implementatie van de software en alle aspecten die daarbij komen kijken. Een terugkerend item is de vraag of je moet kiezen voor een e-mailmarketing oplossing of toch voor marketing automation software. Daarover meer in deze blog.

Is er verschil tussen e-mail en marketing automation?

Beide software oplossingen zijn slechts middelen om een doel te bereiken. Het is dus allereerst verstandig om je doelstelling duidelijk te krijgen. Denk dan niet alleen na over je korte, maar ook over je lange termijn doelstellingen. Een keuze voor een marketing of e-mail automation oplossing doe je namelijk niet voor de korte termijn: je bouwt profielen op van je gebruikers, die je gebruikt in een persoonlijke benadering. Hieronder geven we de verschillen tussen de 2 oplossingen aan.

E-mailmarketing software mogelijkheden

Met een e-mailmarketingpakket (zoals Mailchimp, Mailplus of Campaign Monitor) verstuur je e-mailcampagnes die in de inbox van je verzendlijst belanden. Denk hierbij aan maandelijkse nieuwsbrieven, een bedankt- of follow-up e-mail of soms een hele reeks van ‘welcome-series’ e-mails. De mogelijkheden zijn vaak enorm en je kunt op een eenvoudige manier een groot publiek bereiken. Dat laatste is ook 1 van de nadelen, het is namelijk nauwelijks persoonlijk te noemen. Daarnaast zijn de resultaten vaak slechts beperkt meetbaar; de software geeft wel cijfers over het aantal clicks en opens maar het is vaak bijna niet meetbaar of een klant ook daadwerkelijk koopt. Bedenk wel dat e-mailmarketing aantoonbaar goed converteert!

“Email marketing was rated effective by more agency marketers than any other channel.” Bron: Econsultancy

Marketing automation mogelijkheden

Als je kiest voor marketing automation dan is e-mail vaak de start van de invoering binnen een bedrijf, de eerste stap. Deze software wordt ingezet binnen een content marketing strategie en werkt op een zo persoonlijk mogelijke wijze. Hierbij zijn er een aantal mogelijkheden die binnen de pakketten worden geboden:

  • E-mailmarketing
  • Formulieren op de website
  • Leadscoring en lead alerts
  • Lead nurturing
  • Website prospecting
  • SEO optimalisatie
  • Webinars
  • Social media dashboard en publishing
  • Koppeling met CRM
  • Uitgebreide rapportages

In een eerdere blog (lees die hier) staan al deze mogelijkheden uitgebreid beschreven.

Meer weten over marketing automation of e-mailmarketing?

Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Of download hieronder de Marketing Automation Business Case: