In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation

 

Marketing automation: het is maar een tool!

Marketing automation wordt door veel B2B marketeers als de heilige graal gezien als het gaat om het verkrijgen van meer kwalitatieve leads. De verschillende software pakketten buitelen over elkaar heen als het gaat om functionaliteit en gebruiksgemak. Maar voordat je ermee begint moet je je realiseren dat het ook maar een tool is, zoals bijvoorbeeld CRM dat is. De randvoorwaarden om het goed in te zetten worden vaak over het hoofd gezien waardoor veel marketeers na aanschaf vaak enigzins teleurgesteld kunnen zijn. Dat hoeft niet. Een paar handige tips in deze blog.

Marketing automation: het start met content en segmentatie

De meeste marketing automation software heeft enorm veel functionaliteit en het lijkt allemaal zo makkelijk en mooi: lead nurturing, Account Based Marketing, dynamic content en leadscoring. Wat we vaak vergeten is dat het allemaal start met de creatie van content in de vorm van landing pages, e-mails, blogs en allerlei whitepapers. Zonder content geen marketing automation. En juist content is de bottleneck bij veel organisaties, zo is onze ervaring maar ook die volgens eMarketer:

Zorg er dus voor dat je dit op orde hebt als je start met marketing automation. Daarnaast is het van belang dat je je data op orde hebt. Zeker met marketing automation software geldt het credo “garbage in, garbage out”. Om de juiste segmentatie te doen moet je de data op orde hebben, lees daarover hier meer in een eerdere blog.

Welk marketing automation software pakket kies je?

Een andere belangrijke beslissing die je neemt als je start met automation is de keuze van het marketing automation software pakket. Ons advies is om dit zorgvuldig te benaderen. Je maakt de keuze vaak voor meerdere jaren en switchen is niet makkelijk als je eenmaal bent gestart. Wij adviseren alleen te werken met de zogenaamde leaders (lees over die keuze hier meer in het artikel: ‘wat is de beste marketing automation software’), die vind je bijvoorbeeld in de Forrester Wave onderzoeken en bij G2crowd:

De redenen om voor een leader te kiezen en niet alleen naar prijs te kijken hebben wij al meerdere keren aan den lijve ondervonden (bij Marketing Guys houden we ons al 5 jaar bezig met marketing automation en ondersteunen we meerdere leveranciers) en geven we je:

  • Continuiteit: niets is vervelender dan een leverancier die op een bepaald moment toch stopt door een faillissement of overname. Je kunt letterlijk vaak weer opnieuw beginnen. De leaders zijn partijen die zich hebben bewezen en stabiel zijn;
  • Altijd de laatste ontwikkelingen: de leaders hebben veel mensen op de ontwikkelafdelingen zitten en zorgen ervoor dat ze nieuwe ontwikkelingen zo snel mogelijk implementeren. Je zit dus altijd goed;
  • Goede lokale ondersteuning: heel belangrijk. De support die je vanuit de vendor of lokale partner krijgt. We hebben gezien dat support van kleinere partijen soms gebrekkig is, in India wordt ondergebracht en alleen beschikbaar is gedurende Amerikaanse tijden. De leaders werken allemaal met lokale support en hebben allemaal gecertificeerde partners in Nederland zitten;
  • Connectors naar 3rd party apps: marketing automation koppel je in de praktijk vaak aan allerlei andere systemen. De leaders hebben standaard koppelingen met de meest gebruikte systemen. Daarnaast hebben ze vaak goed ontwikkelde (gedocumenteerde) API’s waarmee je zelf aan de slag kunt.

Als je al deze zaken in ogenschouw neemt, dan is de prijs vaak van lagere prioriteit. De leaders zijn overigens al vaak voor onder de €400 per maand beschikbaar. Zo leveren wij Act-On al vanaf €399 per maand.

Big bang of geleidelijke inzet van marketing automation?

Als je marketing automation gaat inzetten kun je dit doen als ‘big bang’: je creëert op basis van grote onderzoeken en sessies persona’s, heel veel content, e-mailflows, leadscoring en laat de marketing automation ratelen. In onze ervaring is dat vaak niet de juiste aanpak. Tuurlijk, je moet aan de slag met een goed plan. De implementatie van het pakket moet goed gebeuren. Echter, wij hebben de ervaring dat het ongeveer 6 maanden tot een jaar duurt om marketing automation echt goed te implementeren. Er zitten learnings in, je doet A/B tests en bent continu aan het optimaliseren. Beter eenvoudig starten en maandelijks uitbreiden is ons devies.

Zoek een marketing automation partner die je verder helpt

Als je zelf geen gecertificeerde marketing automation specialisten in dienst hebt met ervaring is het verstandig om een partner of bureau in de hand te nemen die als specialist op afstand dient. Bij het selecteren van die partner moet je je goed afvragen of die partij je verder kan helpen. Is het een partij die alleen de installatie doet of denken ze mee in de strategie en taktiek? Helpen ze je met de maandelijkse creatie van content, het invullen van de juiste flows en de plaats van marketing automation in de hele marketing mix? Bij Marketing Guys werken we met een team van meer dan 10 specialisten op het gebied van marketing automation. Maar we helpen je ook op het gebied van content, dashboarding, advertising en social media. Allemaal zaken die inhaken op automation. Wil je daarover een keer meer weten? Bel ons dan en maak een vrijblijvende afspraak. Dat kan via 033-7370250 of online via ons contactformulier.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digitaal strateeg en oprichter van Marketing Guys

Wil je direct na publicatie onze blogs lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deel deze blog