In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Marketing automation in 5 stappen

De afgelopen jaren hebben we bij Marketing Guys veel ervaring opgedaan met de implementatie van Marketing Automation. Veel marketeers zijn -in verschillende stadia- momenteel bezig met de oriëntatie om te bepalen hoe ze de software gaan inzetten. Tijd voor een stappenplan waarmee je dit proces gestructureerd in kunt gaan.

Voorbereiding: inventarisatie

Marketing Automation maakt -als je het goed doet- onderdeel uit van een bredere contentstrategie (lees daarover hier meer). Ongetwijfeld maak je al gebruik van bepaalde online marketing software en kan dat soms vervangen worden door de marketing automation software. Breng daarom goed in kaart welke software je nu hebt. Denk daarbij aan systemen voor e-mailmarketing, CRM, formulieren op de website en social media management tools. Als je die in kaart hebt gebracht is het zaak om te bekijken welke data je al voorhanden hebt in die systemen en wat er overgezet moet worden naar de marketing automation. Let ook op eventuele koppelingen die je wilt realiseren met de marketing automation software. In het kort dus 3 punten voor de inventarisatie:

  • Huidige systemen in kaart brengen
  • Bepaal welke data naar de marketing automation software gezet moet worden
  • Bepaal welke koppelingen er gemaakt moeten worden met de marketing automation software

Het is onze ervaring dat na de inventarisatie de software het beste in een aantal stappen geïmplementeerd kan worden. Wij werken vaak op basis van de volgende 5 stappen.

Stap 1 Marketing Automation: Website prospecting

Een heel belangrijk tastbaar onderdeel van de marketing automation software is de website prospecting. Hiermee worden je bezoekers op de site zichtbaar op basis van hun IP adres maar ook aan de hand van hun e-mailadres. Ook is duidelijk wat er op de site bekeken is. Voor Sales en Marketing levert dit direct tastbare resultaten op.

Marketing-Automation-Software-4

Stap 2 Marketing Automation: Huidige data overzetten

De vervolgstap is het overzetten van je bestaande data die je in de inventarisatie hebt verzameld. Denk hierbij aan het inlezen van je e-mailmarketing lijsten, eventuele prospect- en klantdatabases en bestaande content. Let er hierbij op dat je goed nadenkt over de structuur van de data, wat wil je allemaal weten van bijvoorbeeld prospects die je vastlegt in de software? je begint met een schone lijst en hebt nu de kans dit goed op te bouwen. Ons motto hierbij: Garbage in-garbage out!

Stap 3 Marketing Automation: E-mailmarketing en whitelisting

Je bent nu klaar om met e-mailmarketing aan de slag te gaan. Hou er rekening mee dat je bij grote e-mailbestanden vaak de lijst eerst moet whitelisten, hiermee wordt geverifieerd dat de mailadressen daadwerkelijk bereikt kunnen worden en niet zullen bouncen doordat ze bijvoorbeeld niet bestaan of alleen in spamboxen terecht gaan komen. Bij de start van e-mailmarketing worden ook de e-mailtemplates in de marketing automation software opgebouwd. E-mail is een van de belangrijkste middelen in marketing automation om een bekende bezoeker te converteren van een onbekende bezoeker op je site naar een bekende. Immers, mensen die op een e-mail doorklikken naar je site zijn direct een bekende bezoeker.

Drag-and-drop-nieuwsbrief-Act-On

Stap 4 Marketing Automation: Lead nurturing campagnes

De reden waarom vaak voor marketing automation wordt gekozen is de inzet van lead scoring en lead nurturing campagnes. Daar kun je in deze stap mee beginnen! Lees hier hoe dat werkt.

Stap 5: Koppeling CRM

Als wij starten met marketing automation trajecten is een van de eerste vragen vaak: “koppelt het met mijn CRM?”. Onze tegenvraag is direct: “Wat wil je ermee bereiken?”. Als dat beantwoord is kunnen we goed gaan bepalen hoe de koppeling eruit kan zien. De Act-On marketing automation software koppelt bijvoorbeeld standaard met Salesforce.com, Microsoft Dynamics, Sugar CRM en Infor. Maar het is eenvoudig te koppelen aan andere systemen via bestaande API’s.

Marketing-Automation-Software-7

Rapporteren bijsturen en finetunen

De inzet van marketing automation software is een continu proces. Het is daarom ook zaak om structureel te rapporteren en bij te sturen waar nodig. Ook het finetunen van campagnes is een dagelijkse bezigheid, denk hierbij bijvoorbeeld aan A/B testen en conversieoptimalisatie.

Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Marketing Automation Demo?

Ben je momenteel aan het oriënteren of overweeg je met marketing automation te starten? Dan is het goed om eens bij ons op een gratis Lunch & Learn langs te komen. Tijdens een lekkere lunch met vakgenoten (sales & marketing managers) krijg je in anderhalf uur tijd een demo en de kans om gerichte vragen te stellen.

Download hieronder de Act-On Business Case:

Deel deze blog