In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Marketing Technology

Marketing automation: 3 manieren om de klantervaring te verbeteren in Finance

De belangrijkste IT-trends in de financiële dienstverlening draaien om personalisatie. In een artikel dat eind vorig jaar op CustomerTalk verscheen werd nog eens benadrukt dat o.a. de customer journeys, pro-actieve klantbenadering en machine learning een grote rol spelen en dat bovendien het verschil tussen leiders en achterblijvers steeds groter wordt. In dit artikel gaan we in op 3 manieren waarop je binnen finance de klantervaring kunt verbeteren door juiste inzet van marketing automation.

1: Progressive profiling: natuurlijke opbouw van een profiel

Als je een profiel opbouwt van een (potentiële) klant dan kun je dat op een natuurlijke manier doen middels progressive profiling. Waar je op dit moment iemand vraagt een aantal velden in te vullen om iets te downloaden of aan te vragen kun je dat bij progressive profiling in een aantal stappen doen. Als iemand bijvoorbeeld een download doet vraag je in eerste instantie bijvoorbeeld alleen om een voornaam en een e-mailadres. Komt deze persoon vervolgens terug, dan herkent het systeem de bezoeker en wordt er om de functie en bedrijfsnaam gevraagd. Hiermee voorkom je dat iemand afhaakt omdat hem/haar het hemd van het lijf wordt gevraagd. Daarnaast is het logisch dat voor een eenvoudige download minder wordt gevraagd dan voor de inschrijving van een evenement. Progressive profiling is standaard onderdeel van veel automation pakketten, zoals Act-On software en Marketo.

2. Dynamische website content

Een marketing automation pakket herkent de bezoeker van je webpagina. Deze bekende bezoeker koppelt de software vervolgens aan een profiel. Hoe logisch is het dan dat de bezoeker de content krijgt die op hem/haar van toepassing is? Deze zogenaamde dynamische content zorgt voor een hogere conversie. Je kunt hiermee zowel de look & feel als de tekst en opbouw van een pagina aanpassen. Dynamic content is onderdeel van bijvoorbeeld Marketo, maar er zijn ook speciale marketing technology pakketten die geheel gericht zijn op deze content. Evergage is hier een voorbeeld van:

3. Gesegmenteerde en gepersonaliseere e-mailcampagnes

Binnen een marketing automation pakket sla je gegevens over een bezoeker op. Dit doe je op basis van profieldata (naam, bedrijf, functie) -die een bezoeker heeft ingevuld of die je elders hebt verkregen- en op basis van gedrag. Dit laatste geeft de engagement aan van een prospect. Denk aan het aantal bezochte pagina’s op een website, de clicks in e-mails op onderwerpen en de social updates waarop geklikt is. Met eze dat abouw je een interesseprofiel op. Dit profiel is de basis voor de e-mails die je gaat versturen. In deze e-mails maak je wederom gebruik van dynamic content. Je maakt dus bijvoorbeeld een nieuwsbrief met 4 onderwerpen waarvan sommige ontvangers er slechts 2 zien en anderen 1 of alle 4. Binnen Act-On is deze functionaliteit standaard:

Automation: houd rekening met de AVG

Deze maand treedt de AVG  in werking. Een goed automation pakket is uiteraard AVG proof en ondersteunt je om de mensen in je database op een goede manier te beheren. Wij schreven daar eerder een blog over, die vind je hier.

Kom naar de gratis lunch & learn over marketing automation

Een uitgelezen mogelijkheid om eens over de mogelijkheden van marketing automation te discussiëren en een live demo van de mogelijkheden te zien is door het bijwonen van een gratis lunch & learn. Meer info vind je hier: https://marketingguys.nl/workshop-events/online-marketing-en-leadgeneratiesoftware/

Deel deze blog