In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

MailChimp Lists opzetten

Het gemak waarmee je in MailChimp zelf je e-mailnieuwsbrieven kunt opzetten en versturen is geweldig. Iedereen kan een eenvoudige (of complexe natuurlijk) nieuwsbrief maken en gaan versturen. In dat gemak schuilt ook een gevaar, namelijk dat je niet op de details let waardoor het net niet professioneel overkomt of regelrecht onhandig. MailChimp Lists zijn dan van belang. Als een geadresseerde zich bijvoorbeeld van een nieuwsbrief wil afmelden of gegevens wil updaten (standaard functie in ieder nieuwsbrief in MailChimp) kan dat via een link. Zomaar 2 voorbeelden van lijsten die ik tegenkwam in nieuwsbrieven van de afgelopen week:

MailChimp Unsubscribe MailChimp Unsubscribe 2

Blijkbaar ben ik voor het ene bedrijf ‘Varia’ en voor het andere een persoonlijke klant. Ook word ik weleens aangeduid als ‘hot lead’ of ‘lauw bestand’. Logisch want MailChimp Lists zet automatisch de naam van jouw list boven dat formulier. Dat is allemaal makkelijk aan te passen in volgende stappen:

1. Importeren van e-mailadressen in MailChimp Lists

Dit is de basis van de werking van MailChimp. Denk dus goed na welke data je van een klant wilt gaan vastleggen, nu en in de toekomst. Misschien begin je met een standaard mailing maar ga je op termijn segmenten toevoegen. Achteraf velden aan klanten toevoegen is lastiger dan het direct goed doen. Zet er dus bijvoorbeeld velden als ‘geslacht’, ‘voornaam’, ‘bedrijfsnaam’ en ‘woonplaats’ wel in, ook al gebruik je ze misschien niet direct.

Importeren kun je eenvoudig doen via een copy-paste vanuit Excel of het inlezen van een csv. Je krijgt dan automatisch in een vervolgstap de keuze om velden toe te wijzen:

Import csv MailChimp

 

2. MailChimp Forms aanpassen

Via de optie Forms kun je de formulieren aanpassen. Dit zijn zowel de uitschrijf formulieren als de update formulieren. Het is het makkelijkste om de General Forms aan te passen:

Signup Forms MailChimp

Standaard staan de formulieren in het Engels ingesteld. Als je een Nederlandse nieuwsbrief hebt is het eerst zaak deze om te zetten naar Nederlands via de optie ‘Translate it’ zoals hieronder te zien:

Vertalen MailChimp Forms

Vervolgens kun je via de optie ‘Build it’ de verschillende formulieren en mail-flows aanpassen naar jouw wensen. Zo kun je bijvoorbeeld velden optioneel maken, toevoegen en verbergen. Daarnaast kun je eenvoudig de naam van het formulier en de kop aanpassen (klik op de afbeelding voor een vergroting):

MailChimp Lijst opzetten

 

3. Korting bij inschrijven nieuwsbrief? Gebruik de MailChimp Flows!

Een leuke manier om jouw klanten te stimuleren om lid te worden van een nieuwsbrief is door middel van het geven van een korting. Dit kun je in MailChimp volledig automatiseren door gebruik te maken van de ‘Final Welcome Email’. Hierin kun je een voucher met kortingscode geven die dus alleen naar mensen gaat die zich echt hebben aangemeld en hebben bevestigd. Een voorbeeld hiervan:

MailChimp Mails

Ondersteuning met MailChimp nodig?

Marketing Guys ondersteunt vele bedrijven en instellingen met het versturen van e-mailnieuwsbrieven via MailChimp. We nemen het het geheel uit handen of geven een training zodat je het zelf kunt! Wil je daarover meer weten? Neem contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier:

Deze blog is geschreven door Elias Crum, oprichter en eigenaar van Marketing Guys.

 

Deel deze blog