In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Maak van je beurs een succes met Marketo

Voor veel bedrijven zijn beurzen belangrijke momenten om met hun doelgroep in contact te komen. Toch zien we vaak dat naast een stapel visitekaartjes of een lijst contactgegevens van bezoekers het resultaat van een beurs beperkt blijft. En dat is zonde! Ga maar eens na hoeveel tijd en geld er wordt gestoken om op de beurs te staan. Om meer uit een beurs te halen, is het slim om dit offline event te combineren met online marketing. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

Doel van de beurs bepalen

Zoals met al je marketingactiviteiten is het belangrijk om ook voor de beurs te bepalen wat jullie doel is en wanneer je kunt zeggen dat het een succes was. Wil je contracten afsluiten met klanten? Wil je jouw e-maildatabase uitbreiden? Wil je jezelf positioneren op een nieuwe markt? Wil je dat de doelgroep weet wie je bent? Maak de doelstellingen voor jezelf ook zo meetbaar en concreet mogelijk. Voorbeelden van doelen die concreet zijn:

  • 20 nieuwe contacten genereren
  • 30% procent van onze bestaande klanten zien en spreken
  • 10 vervolgafspraken maken met potentiële klanten

Sommige resultaten van de beurs zijn niet direct meetbaar. Je staat soms op een beurs om leads te genereren, maar niet iedereen neemt de tijd om met je te praten of de stand te bezoeken. Daarnaast zijn de mensen die je spreekt en waarbij je interesse wekt, natuurlijk niet direct gewillig om een afspraak te maken. Het is zonde als je daardoor deze contactpersoon verliest, dus zorg voor een goede opvolging.

Online campagne rondom de beurs opzetten

Een beurs is een van de touchpoints in een journey waarbij mensen in aanraking komen met jouw bedrijf en die kan bijdragen aan de keuze om jullie als partner in te zetten. Zie een beurs daarom ook niet als een losse activiteit. Dan haal je er niet het maximale uit. Zorg er daarom voor dat je veel doet aan promotie voor de beurs en een goede opvolging geeft na de beurs. Zo kun je vooraf mailings uitsturen naar je database en updates op social media plaatsen om mensen uit te nodigen alvast een afspraak te maken om op de beurs met een consultant te praten. Hiermee speel je in op de drukte van de beurs en dat ze de kans om een consultant te spreken niet willen missen. Daarnaast verzamel je zo voor de beurs al gegevens van relevante personen en kun je hen ook na de beurs voorzien van interessante informatie.

Tijdens de beurs is het ook goed om gebruik te maken van formulieren die direct koppelen met jouw marketing automation of e-mailtool. Zo kun je bijvoorbeeld mensen die nog niet direct een afspraak willen, aanbieden om hen op de hoogte te houden via jullie nieuwsbrief. Jij vult het formulier in op de iPad en zij ontvangen een bevestigingsmail hiervan. Jij hebt hiervoor vervolgens ook een gerichte e-mailflow opgezet, zodat je deze leads warm houdt en dat er op een later moment wel een afspraak ingepland kan worden. Een gouden combinatie van de offline beurs met online marketing tools!

Effectiviteit van een beurs meten met Marketo

Om een offline event, zoals een beurs, te combineren met online tools heb je goede tooling nodig die dit daadwerkelijk kunnen. Marketo is een marketing automation tool die hier uitstekend in ondersteunt. Marketo heeft complete programma’s die je kunt gebruiken voor beurzen en events waar je vervolgens alleen jouw eigen content in moet verwerken. Ideaal!

Hieronder staat een afbeelding van de ‘Program Analyzer’. Dit is een rapportage die verschillende programma’s (campagnes) en marketing kanalen analyseert. Je ziet op deze manier heel goed welke activiteiten succesvol waren en welke niet. Je kunt de rapportage eenvoudig bewerken door de variabelen aan te passen. Zo maak je de belangrijkste aspecten voor jou inzichtelijk.

In het voorbeeld hieronder zie je op de X-as de kosten van de campagne. Op de Y-as staat het percentage omzet dat is gegenereerd ten opzichte van de investering. Tot slot is het nog goed om te weten dat de grootte van de cirkel aangeeft hoeveel nieuwe contacten gegenereerd zijn met deze campagne. In onderstaande rapportage zie je bijvoorbeeld dat de blog lage kosten heeft, maar veel omzet heeft gegenereerd en daarbij ook relatief veel nieuwe contacten heeft opgeleverd. Helemaal rechts is te zien dat online advertising ook een hoge ROI heeft, wel hoge kosten met zich meebrengt (X-as), maar daarentegen ook veel nieuwe contacten heeft aangeleverd (grootte van de cirkel). Wanneer je een beurs (trade show) organiseert en hiervoor een programma opzet in Marketo, zie je ook dit kanaal terug in een rapportage als deze.

Program-Analyzer-Marketo

Als marketeer moet je vaak de ROI of toegevoegde waarde van bepaalde kanalen aantonen. Je ziet dat Marketo jou daartoe in staat stelt. Wil je weten of Marketo voor jou de tool is of dat een andere marketing automation tool beter geschikt is? Kom naar onze gratis lunchsessie over marketing automation.

Deel deze blog