In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Lokale SEO is een must voor elke MKB’er. En dit is waarom.

Denk je dat SEO niet belangrijk is omdat je als mkb’er niet landelijk opereert? Dan heb je het mis. Ook bedrijven die regionaal opereren hebben baat bij zoekmachineoptimalisatie. In meer dan 15 procent van de zoekopdrachten in de VS worden lokale resultaten getoond, zo blijkt uit actuele cijfers van Moz. Reden genoeg om wat meer te weten te komen over de inzet van lokale SEO. Toch?

Lokale zoekresultaten prominent in beeld

Ben je als restauranthouder of eigenaar van een schoenenwinkel gevestigd in een stad als Amersfoort, dan heb je ongetwijfeld te maken met veel concurrentie. Wil je de strijd aangaan met de schoenenwinkel die tegenover jouw zaak is gevestigd, dan loont het om intensief aandacht te besteden aan local SEO. Lokale zoekresultaten worden doorgaans namelijk boven de reguliere zoekresultaten getoond.

Lokale SEO - feiten en cijfers

Vertoning lokale zoekresultaten in Google. Bron: MozCast.

Slechts drie posities beschikbaar

Maar; Google heeft, zoals te zien is op de onderstaande afbeelding, slechts drie topposities voor lokale bedrijven gereserveerd. Kun je als winkeleigenaar een plekje in deze top drie veroveren? Ons antwoord is ja, mits je een lange adem hebt en ondersteuning geniet van een gespecialiseerde partner in lokale SEO.

Lokale SEO

Drie tips om te scoren met lokale SEO

  • Verifieer je bedrijf op ‘Google Mijn Bedrijf’
    Zorg ervoor dat je bedrijf zo snel mogelijk wordt geverifieerd door Google, want alleen een geverifieerde locatie zal worden getoond in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Search of Maps.
  • Geef je bedrijfsprofiel op
    Zodra je bedrijf is geverifieerd is het van belang om je bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk in te vullen. Denk daarbij aan het opgeven van je openingstijden, je zakelijke telefoonnummer en je bedrijfswebsite. Onder het kopje ‘Categorie’ kun je aangeven wat voor soort bedrijf je runt. Daarbij kun je gebruikmaken van meerdere velden. Verkoop je niet alleen schoenen maar repareer je ze ook, dan is het verstandig om dit aan te geven in de categoriesectie.
  • Publiceer lokale webpagina’s
    Lokale SEO draait ook voor een belangrijk deel om sterk inhoudelijke content. Vermeld daarom de regio of de stad waarin je opereert in de titel, de URL, bodytekst, headings en de meta description van je webpagina om zowel je doelgroep als Google te laten weten waar ze jouw bedrijf kunnen vinden.

Lokaal beter vindbaar worden?

Heb je hulp nodig met het invullen van je Google-bedrijfsaccount of het schrijven van lokale webpagina’s? Heb je behoefte aan meer SEO-tips? Onze specialisten staan voor je klaar. Vergeet je trouwens niet om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief!

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.