In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation

 

Leadscoring binnen marketing automation in 5 stappen

Veel organisaties zijn met marketing automation bezig. Een belangrijk onderdeel hiervan is de juiste instellingen van de leadscoring. Middels leadscoring kwalificeer je prospects automatisch op basis van het ideale profiel en het gedrag dat een prospect online vertoont. Wij hanteren hiervoor een schaal van 0 tot 100, waarbij de hoogte van de score aangeeft hoe ‘warm’ de lead is.

Hoe ontstaat een leadscore?

De leadscore ontstaat uit de profieldata die je verzamelt van een prospect gecombineerd met het gedrag dat die prospect online vertoont. Een belangrijk uitgangspunt is dus dat je als marketeer goed weet aan welke criteria jouw ideale lead moet voldoen:

Voor profieldata kun je bij leadscoring bijvoorbeeld denken aan:

  • Functie
  • Branche
  • Budget
  • Locatie
  • Bedrijfsgrootte
  • Etc.

Als je dat combineert met gedrag, denk dan aan bijvoorbeeld:

  • Bezoek van bepaalde pagina’s van je website
  • Downloads op je website
  • Deelname aan webinars
  • Zoektermen die gebruikt zijn om op je site te komen via AdWords of organisch
  • Clicks in bepaalde e-mails
  • Etc.

Je kunt dit vervolgens in de marketing automation eenvoudig instellen, maar onthoud: garbage in, garbage out! Als je de scores niet goed instelt zul je nooit goede leads kwalificeren. Het resultaat kan er dan als volgt uitzien:

 

Leadscoring in 5 stappen

Wij werken vaak met Act-On marketing automation software en stellen daar de leadscoring in. Er is een uitgebreid e-book beschikbaar waarin je in 5 eenvoudige stappen (met een template in de vorm van een werkboek) de juiste instellingen binnen jouw leadscoring kunt doen. De 5 stappen die in het e-book staan:

  1. Definieer je ideale kopersprofiel
  2. Ken punten toe aan de profiel-criteria
  3. Identificeer specifiek gedrag voor je kopers
  4. Ken punten aan dit gedrag toe
  5. Bouw het programma in je marketing automation software

 

Download e-book leadscoring

 

Marketing Guys heeft diverse gecertificeerde marketing automation specialisten in dienst en wij hebben ervaring met veel van de bovengenoemde pakketten. We kunnen jou dus adviseren over de mogelijkheden, implementeren de software en zijn jouw partner in de succesvolle dagelijkse operatie. Immers: marketing automation is een proces, je bent nooit klaar en het vereist een continue aandacht. Daar willen wij jou graag in helpen!

Benieuwd naar wat de marketing automation-specialisten van Marketing Guys voor jouw organisatie kunnen betekenen? Vraag een gratis marketing automation demo aan via onze contactpagina of neem telefonische contact met ons op via +31(0)337370250.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digital strategist, marketing automation specialist en oprichter van Marketing Guys.

Deel deze blog