In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation

Landingpages maken in Act-On in 4 stappen

Als je Act-On marketing automation gebruikt heb je automatisch de beschikking over de functionaliteit om binnen het pakket landingpages te maken. Dat kan handig zijn als je een landingpage buiten je website wilt hebben omdat je bijvoorbeeld een AdWords campagne hebt of een e-mailcampagne wilt doen en snel een landingpage wilt hebben. De pagina valt daarmee wel buiten je CMS. Dat heeft als voordeel dan je de calls to action goed kunt benadrukken en dat pages heel snel kunnen worden opgezet zonder technische kennis. Hieronder in 4 stappen: Landingpages maken in Act-On.

Landingpages maken in Act-On stap 1: kies het juiste format

Binnen Act-On vind je de optie Landing Pages in het menu onder Content. Als je die optie aanklikt krijg je de keuze uit een aantal opties:

landingpages act-on stap 1

In dit voorbeeld kiezen we ervoor om met een Blank Page te starten omdat de meeste Act-On gebruikers nog geen templates hebben.

Landingpages maken in Act-On stap 2: basis instellingen

Binnen Act-On maak je landingpages in 3 stappen in een What-You-See-Is-What-You-Get editor. In de eerste stap (Properties) stel je een aantal basisinstellingen in. Een belangrijk onderdeel daarvan is de SEO en de SEO-vriendelijke URL die je kiest:

landingspages act-on stap 2

In dit bovenstaande voorbeeld maken we een landingpage voor onszelf. De Title is puur een interne benaming die eventuele bezoekers niet zien maar voor jezelf is bedoeld om terug te vinden binnen Act-On. Aan de rechterkant zie je de SEO instellingen en de manier waarop de pagina binnen Google wordt getoond.

Landingpages maken in Act-On stap 3: design van de pagina

In deze stap ga je de pagina opmaken via de editor. Die werkt middels drag-and-drop. Een snelle manier om een header en footer aan te maken is om deze als screenshot van je website te maken en vervolgens de gehele afbeelding naar een onderdeel -bijvoorbeeld je homepage voor de header en contactpagina voor de footer- te laten verwijzen. Op die manier heb je heel eenvoudig een opzet. Binnen de landingpage kies je vervolgens voor de opbouw middels teksten, afbeeldingen en ook video. In onderstaand voorbeeld hebben we gebruik gemaakt van een header, footer en een body die in 2 kolommen gesplitst is. Op een desktopscherm en op iPad zullen die naast elkaar getoond worden, op de smartphone onder elkaar. Daarnaast hebben we een video toegevoegd:

landingspages act-on stap 3

Landingpages maken in Act-On stap 4: instellingen forms

Een belangrijk onderdeel zijn natuurlijk de forms die je toevoegt. Daarin hebben we 2 belangrijke tips:

  1. Gebruik altijd de optie ‘Use adaptive-width fields’: Omdat de forms ook vaak op mobiel worden gebruikt is dit een vereiste, ze schalen dan mee. Deze optie vind je niet binnen de landingpage editor maar binnen de instellingen van het betreffende formulier in Act-On (stap 1):landingspages act-on stap 4
  2. Gebruik waar mogelijk ‘prefilled forms’: de formulieren kunnen de data die je al hebt van een bekende bezoeker al vooraf ingevuld tonen aan de bezoeker. Dat scheelt veel invulwerk als het bijvoorbeeld een landingpage naar aanleiding van een e-mailcampagne is. De optie ‘show pre-filled’ vind je in de landingpage editor. Vergeet daar ook niet de hoogte van het form aan te passen: prefilled form act-on

Hulp nodig bij de inzet van Act-On? Vraag het Marketing Guys!

Met meerdere Act-On gecertificeerde specialisten helpen wij je graag met de inzet van Act-On. We kennen het pakket als geen ander en willen ook jou graag helpen het uiterste uit het pakket te halen. Neem daarvoor contact met ons op via 033-7370250 of via ons contactformulier.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digitaal strateeg en oprichter van Marketing Guys

Wil je direct na publicatie onze blogs lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Act-On LinkedIn Group Nederland/België

Ben je gebruiker van Act-On in Nederland of België dan kun je je aanmelden bij de LinkedIn Group. Daarin delen gebruikers ervaringen met elkaar en kun je zelf tips geven of vragen stellen. Heel handig om eens met Nederlandse en Belgische vakgenoten te sparren over de mogelijkheden die Act-On biedt. Aanmelden kan via deze link.