Laat nog meer zien met de nieuwe Google expanded text ads

Ruim anderhalf jaar geleden voerde Google grote veranderingen door bij de tekstadvertenties. De kopteksten en de URL paden zijn bijna verdubbeld en ook de beschrijvingsregels zijn uitgebreid. Afgelopen week heeft Google opnieuw grote wijzigingen doorgevoerd in de tekstadvertenties. In deze blog leggen we je uit wat de wijzigingen zijn en welke invloed ze hebben.

Wat is er gewijzigd?

De wijzigingen die zijn doorgevoerd bieden ruimte om jouw boodschap nog duidelijker over te brengen. De wijzigingen die daarbij helpen zijn:

  • Drie kopvelden i.p.v. twee kopvelden
  • Een tweede beschrijvingstekst met 90 tekens per beschrijving

Meestal wordt bij de weergave van jouw advertentie alle advertentietekst weergegeven die je hebt opgegeven. In sommige gevallen kort Google Ads de tekst in, gewoonlijk met een beletselteken (‘…’). Dit kan gebeuren als:

  • Je oproepextensies gebruikt, dan kan de knop ‘Bellen’ de plaats van een deel van de advertentietekst innemen.
  • In je advertentietekst vaak bredere tekens (zoals ‘m’) worden gebruikt in plaats van smallere tekens (zoals ‘i’). De koptekst kan dan breder zijn dan de daarvoor beschikbare ruimte in sommige browserformaten. Bij de meeste Latijnse talen kun je dit voorkomen door het aantal tekens voor de gecombineerde kop te beperken tot 33 tekens.
  • Je uitgebreide tekstadvertenties worden weergegeven op het Google Display Netwerk, dan wordt ‘Kop 3’ in bepaalde advertentie-indelingen mogelijk niet weergegeven.

Als je tekst hebt die gegarandeerd moet worden vertoond, dan moet je deze in één van de eerste twee kopvelden plaatsen of in de eerste beschrijvingstekst.

De nieuwe Google expanded text ads

Voor

Na

Wat zijn de gevolgen?

De gedachte achter de veranderingen is dat de grotere hoeveelheid tekst ervoor zorgt dat je jouw boodschap beter kunt overbrengen, wat moet resulteren in een hogere CTR. Ook is een logisch gevolg dat door de extra ruimte die de advertenties in beslag nemen de organische resultaten verder naar onder worden geplaatst.

Hulp nodig bij de aanpassing van je Google Ads account?

Heb je hulp nodig bij de aanpassingen van je advertenties in Google Ads? Schakel dan de hulp van één van onze Google Ads specialisten.

Deze blog is geschreven door Dennis Mei, Search & Data specialist.

Deel deze blog