In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Dashboarding, Marketing Technology

Steel de show met Klipfolio dashboards!

Met Google Analytics beschik je over vrijwel alle benodigde data als het gaat om je website statistieken. Maar er is een nadeel, je bent grotendeels gebonden aan de grafieken, diagrammen etc. die zij hebben ingesteld. Gelukkig zijn er tools die alle relevante data voor jou als marketing manager combineren. Bij Marketing Guys gaat de voorkeur uit naar de dashboarding tool Klipfolio. In deze blog neem ik je mee langs een drietal klips die we hebben gemaakt en die met verschillende aspecten in aanraking komen.

Allereerst een korte uitleg over Klipfolio en enkele veelgebruikte termen. Klipfolio is een zeer uitgebreide dashboarding tool, waarbij je allerlei tools en data kunt koppelen. Standaard is er koppeling naar allerlei databronnen als Google Analytics, AdWords en social media. Maar je kunt ook andere bronnen koppelen via een API of door het uploaden van een bestand. Hetzelfde geldt voor de ‘klips’. Je kunt gebruik maken van standaard klips, maar wil je echt de diepte in dan ontwerp je volledig nieuwe klips. Klips zijn de visuele uiting van de data. Alle klips samen vormen een dashboard.

Kom gerust langs op onze lunchsessie over dashboarding!

Wil je graag zien hoe Klipfolio werkt en voorbeelden van dashboards die wij al hebben gemaakt? Meld je dan aan voor onze gratis lunch & learn op 11 juli over dashboarding!

Hoe bouw je een klip op?

De eerste stap is het bepalen van de KPI of statistieken die je wilt visualiseren en het koppelen van de juiste databronnen. Daarna begint het echte werk pas! Het gebruik van formules, functies en variabelen geven je de vrijheid om elke klip te creëren die je voor ogen hebt. Je merkt al snel dat de mogelijkheden eindeloos zijn.

The sky is the limit

Beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Om onze woorden kracht bij te zetten hebben we een drietal klips ontwikkeld. De klips zijn dynamisch en interactief , waar ook direct de kracht ligt.

Klip 1; een bar/line chart



Deze klip toont het aantal bezoekers vs nieuwe bezoekers voor de gekozen periode. Daarbij wordt ook automatisch het gemiddelde voor de periode berekend. Alle dagen die onder het gemiddelde liggen worden lichtblauw gemarkeerd. Alle dagen boven het gemiddelde krijgen de donkerblauwe kleur. In één oogopslag een duidelijk beeld van de trend.

Klip 2; een map


De klip van de landkaart geeft weer welke provincies de meeste sessies hebben gegenereerd. Per periode veranderen de statistieken automatisch en wordt de top 5 provincies bepaald.

Klip 3; een gauge



De gauge is een eenvoudige, maar visueel zeer duidelijke component die in beeld brengt wat de status van een target is. Presteer je onder niveau, lig je op schema of kun je vakantie boeken😉?

Een allesomvattend dashboard

Heb je alle klips gemaakt, dan voeg je deze samen en creëer je een uniek dashboard voor je bedrijf, afdeling of per kanaal.

Klipfolio dashboard

Benieuwd wat Klipfolio voor jou kan betekenen? Marketing Guys is Klipfolio Certified Expert en we zijn in staat om vraagstukken om te toveren in begrijpbare en visueel aantrekkelijke dashboards waar de hele afdeling wat aan heeft.

Kom naar onze gratis Lunch&Learn over Dashboarding op 11 juli en leer alles over Klipfolio en zie wat je er allemaal mee kunt!

lunch&learn-dashboarding

Deel deze blog