In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Dashboarding, Marketing Technology

Steel de show met Klipfolio dashboards!

Met Google Analytics beschik je over vrijwel alle benodigde data als het gaat om je website statistieken. Maar er is een nadeel, je bent grotendeels gebonden aan de grafieken, diagrammen etc. die zij hebben ingesteld. Gelukkig zijn er tools die alle relevante data voor jou als marketing manager combineren. Bij Marketing Guys gaat de voorkeur uit naar de dashboarding tool Klipfolio. In deze blog neem ik je mee langs een drietal klips die we hebben gemaakt en die met verschillende aspecten in aanraking komen.

Allereerst een korte uitleg over Klipfolio en enkele veelgebruikte termen. Klipfolio is een zeer uitgebreide dashboarding tool, waarbij je allerlei tools en data kunt koppelen. Standaard is er koppeling naar allerlei databronnen als Google Analytics, AdWords en social media. Maar je kunt ook andere bronnen koppelen via een API of door het uploaden van een bestand. Hetzelfde geldt voor de ‘klips’. Je kunt gebruik maken van standaard klips, maar wil je echt de diepte in dan ontwerp je volledig nieuwe klips. Klips zijn de visuele uiting van de data. Alle klips samen vormen een dashboard.

Hoe bouw je een klip op?

De eerste stap is het bepalen van de KPI of statistieken die je wilt visualiseren en het koppelen van de juiste databronnen. Daarna begint het echte werk pas! Het gebruik van formules, functies en variabelen geven je de vrijheid om elke klip te creëren die je voor ogen hebt. Je merkt al snel dat de mogelijkheden eindeloos zijn.

The sky is the limit

Beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Om onze woorden kracht bij te zetten hebben we een drietal klips ontwikkeld. De klips zijn dynamisch en interactief , waar ook direct de kracht ligt.

Klip 1; een bar/line chart



Deze klip toont het aantal bezoekers vs nieuwe bezoekers voor de gekozen periode. Daarbij wordt ook automatisch het gemiddelde voor de periode berekend. Alle dagen die onder het gemiddelde liggen worden lichtblauw gemarkeerd. Alle dagen boven het gemiddelde krijgen de donkerblauwe kleur. In één oogopslag een duidelijk beeld van de trend.

Klip 2; een map


De klip van de landkaart geeft weer welke provincies de meeste sessies hebben gegenereerd. Per periode veranderen de statistieken automatisch en wordt de top 5 provincies bepaald.

Klip 3; een gauge



De gauge is een eenvoudige, maar visueel zeer duidelijke component die in beeld brengt wat de status van een target is. Presteer je onder niveau, lig je op schema of kun je vakantie boeken😉?

Een allesomvattend dashboard

Heb je alle klips gemaakt, dan voeg je deze samen en creëer je een uniek dashboard voor je bedrijf, afdeling of per kanaal.

Klipfolio dashboard

Benieuwd wat Klipfolio voor jou kan betekenen? Marketing Guys is Klipfolio Certified Expert en we zijn in staat om vraagstukken om te toveren in begrijpbare en visueel aantrekkelijke dashboards waar de hele afdeling wat aan heeft.

Behoefte aan een 1-op-1 gesprek over Klipfolio dahsboards en hoe deze jou kunnen helpen om inzicht te krijgen in je marketing? Plan nu een afspraak in met Elias of met Marco.