In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Klanten voor je concurrent wegkapen met In-market-doelgroepen

Het Google Display Netwerk bestaat uit meer dan twee miljoen websites waarmee je meer dan 90% van de mensen op internet kunt bereiken. Ideaal platform dus om snel je merkbekendheid te vergroten. Een displaycampagne geeft je de mogelijkheid om banners te tonen aan een bepaalde doelgroep binnen het Google Display Netwerk. Die doelgroep kun je bepalen op basis van profielen, onderwerpen, zoekwoorden of specifieke plaatsingen. Het mooie hiervan is dat je kunt inspringen op de fase in het verkoopproces waarin de klant zich bevindt om altijd de juiste boodschap op het juiste moment te tonen. Een interessante targetingmethode die we graag met je delen is het gebruik van in-market-doelgroepen.

in-market-doelgroepen

In-market-doelgroepen

Door gebruik te maken van deze methode, bereik je mensen die actief overwegen om producten of diensten te kopen die jij ook aanbiedt. Je target mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst op basis van informatie die Google over die mensen heeft. Deze doelgroep is erg interessant voor adverteerders die zich focussen op een conversiegerichte displaycampagne, want je bereikt hiermee mensen die op het punt staan een aankoop te doen. Op dit moment zijn er bijna 500 in-market-doelgroepen die je kunt selecteren: bijvoorbeeld over auto’s en voertuigen, computers en randapparatuur, kleding en accessoires of toerisme. Deze categorieën worden ook onderverdeeld in subcategorieën, zo heb je een hoofdcategorie ‘Toerisme‘ met subcategorieën ‘Reizen op bestemming‘ > ‘Reizen naar Europa‘ > ‘Reizen naar Barcelona’. Dit stelt je in staat om mensen te targeten die een reis aan het overwegen zijn, een reis in Europa overwegen, of zelfs specifiek een reis naar Barcelona.

Targetingvoorbeeld

Ben jij aan het zoeken in Google naar een online marketing bureau om je SEO en/of AdWords uit handen te geven en bekijk je ineens veel websites van online marketingbureaus? Op basis van dit gedrag weet Google dat je op zoek bent naar SEO- en SEM-services. Als adverteerder kun je targeten op interessante in-market-doelgroepen zoals ‘Advertentie- en marketingservices‘ en ‘SEO- en SEM-services‘.

in-market-doelgroepen

Ben je ook nog eens gespecialiseerd in het ontwerpen van websites? Onder de categorie ‘Webservices‘ vind je ‘Websiteontwerp en -ontwikkeling‘. Neem je die ook mee in je targeting, wel zo makkelijk.

Conclusie

Adverteren in het displaynetwerk wordt vaak betiteld als “schieten met hagel”, maar wat ons betreft kun je op verschillende manieren een gerichte displaycampagne opzetten. Door slim gebruik te maken van specifieke in-market-doelgroepen kun je potentiële klanten op het laatste moment in het verkoopproces wegkapen voordat je concurrenten dat doen. Het is dus met name interessant als je focus op conversie ligt. De inzet van in-market-doelgroepen kan het rendement van je displaycampagne een boost geven omdat deze mensen al geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digital strategist en oprichter van Marketing Guys.