In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Websitebezoekers retargeten met Remarketing for Search

Met remarketing bereik je mensen die eerder je website hebben bezocht. Een bekende vorm hiervan is Remarketing in het Display Netwerk van Google door middel van banners. Potentiële klanten kunnen je banners dan tegenkomen terwijl ze surfen op andere sites die deel uitmaken van het Google Display Netwerk. Je kunt echter ook je bezoekers opnieuw targeten via het zoeknetwerk: met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA).

RLSA-logo

Hoe werkt Remarketing for Search?

Het enige wat je hiervoor moet doen is de remarketing tag op de website plaatsen en een lijst voor remarketing aanmaken binnen AdWords. Vervolgens maak je een aparte campagne aan om je eerdere websitebezoekers opnieuw te targeten in het zoeknetwerk. Je kunt hier verschillende strategieën voor hanteren, hieronder leg ik er een aantal uit.

Op brede zoektermen adverteren

Normaal gesproken adverteer je op long term zoekwoorden, omdat brede zoektermen duurder zijn en natuurlijk om relevante bezoekers te trekken. Aangezien je uitsluitend bezoekers target die je website al bezocht hebben, kun je bijvoorbeeld op de zoekterm ‘schoenen’ adverteren in plaats van ‘witte tennis schoenen kopen’. Hiermee krijg je meer inzicht in het zoekgedrag van interessante bezoekers en creëer je een goede basis om je zoekwoordenlijsten uit te breiden.

Bezoekers uitsluiten

Als je wilt voorkomen dat geconverteerde bezoekers getarget blijven worden, kun je deze uitsluiten. Maak hiervoor een extra remarketinglijst aan met de doelgroep die je niet wilt bereiken en voeg deze lijst als negatieve doelgroep toe aan de campagne.

uitsluiten

Aangepaste advertentieteksten

Je advertenties specifiek aanpassen voor je remarketing doelgroep om je eerdere bezoekers alsnog te overtuigen om een conversie te doen. Als een bezoeker een bepaald schoenmerk heeft bekeken op je website, kun je een aangepaste advertentie laten tonen voor deze bezoeker. In de advertentietekst kun je bijvoorbeeld het schoenmerk communiceren en naar een specifieke landingspagina leiden.

aangepaste-advertentie

Biedingen optimaliseren per doelgroep

Met Remarketing for Search kun je de biedingen optimaliseren voor specifieke doelgroepen. Door je biedingen te optimaliseren voor interessante segmenten in je remarketinglijst, maak je meer kans dat ze alsnog converteren op jouw website. Over het algemeen zal een Remarketing for Search campagne leiden tot:

  • Hogere click-through-rate
  • Lagere kosten per click
  • Hoger conversiepercentage

Meer weten over Google AdWords? Neem contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier:

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.

Deel deze blog