In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Social Media

 

Instagram posts inplannen: 4 tools die dat mogelijk maken

Update januari 2018: binnenkort wordt het mogelijk om via Hootsuite de Instagram berichten te gaan inplannen. Dat heeft Instagram afgelopen week bekend gemaakt op haar blog. Wij houden je op de hoogte!

Overweeg je Instragram in te zetten voor je online strategie of heb je hulp nodig bij de implementatie hiervan? Onze specialisten staan voor je klaar.

We bespraken het al eerder, maar Instagram is een medium wat alsmaar populairder wordt: inmiddels heeft Instagram ruim 500 miljoen gebruikers! En nog steeds maken mensen een account aan op Instagram en gaan er actief mee aan de slag. Voor bedrijven betekent dit dus tegelijkertijd een nieuw middel om de doelgroep te bereiken met jouw product of dienst. Reden genoeg om je in Instagram te verdiepen en Instagram te betrekken in je online marketingstrategie. In deze blog geven we je graag tips die je hierbij kunnen helpen; we bespreken namelijk 4 handige tools die het mogelijk maken om je Instagram posts in te plannen!

Instagram Post inplannen Tool #1: Onlypult

Via Onlypult kun de je posts op een gewenst tijdstip inplannen. Dat kan voor meerdere Instagram-accounts en ook kun je bijvoorbeeld collega’s als beheerders uitnodigen om te posten. Handig is dat je onbeperkt foto’s kunt toevoegen aan Onlypult en deze aan verschillende accounts kan toekennen. Ook kun je één dezelfde foto op verschillende accounts tegelijk posten. Bijvoorbeeld een foto van een teamuitje op alle Instagram-accounts van collega’s. Het is via deze tool ook mogelijk de foto’s te bewerken met een filter en ze te plaatsen met de gewenste hashtags. Je kunt deze tool een week gratis uitproberen, maar daarna zijn er kosten aan verbonden vanaf ongeveer €10,- per maand (afhankelijk van het aantal accounts en beheerders).

Tool-instagram-posts-inplannen-Onlypult

Instagram Post inplannen Tool #2: Later

Met Later is het zowel mogelijk om Instagram posts in te plannen via de PC als via de App op je mobiel. Het nadeel van deze tool is dat de tool de ingeplande Instagram-berichten niet meteen post, maar dat je een reminder krijgt dat een ingepland bericht moet worden gepost (door jezelf). Je maakt dus als het ware alvast een schema met de foto’s of video’s die je wilt posten en je gebruikt Later als reminder zodat je de posts ook daadwerkelijk plaatst. Het voordeel is wel dat je gebruik kunt maken van een Visuele Content Kalender.

contentkalender schedule instagram posts

Dit maakt het ook makkelijker om meerdere Instagram accounts te managen. Later is gericht op conversie en heeft daarvoor meerdere tools ontwikkeld, zoals Linkin.bio. Er is zowel een betaalde als gratis versie.

Instagram Post inplannen Tool #3: ScheduGram

In tegenstelling tot Later, zorgt ScheduGram er wel voor dat Instagram posts op elk gewenste dag of tijdstip worden geplaatst. Eenmaal ingepland heb je dus geen omkijken meer naar de posts. Uiteraard is het voor de interactie goed om je Instagram-account wel in de gaten te houden en waar nodig te reageren op reacties van je volgers. De koppeling met Canva zorgt ervoor dat je foto’s eenvoudig creatief kunt bewerken. Ook kun je foto’s in bulk uploaden. Door een nieuw toegevoegde functionaliteit biedt Schedugram de mogelijkheid om, naast de caption, direct een eerste reactie toe te voegen. In de reactie kun je dan alle hashtags benoemen, waardoor de caption ‘zuiverder’ en prettiger leesbaar wordt.

Instagram first comment schedugram
Er is geen limiet aan het aantal uploads en ook kun je de tool met meerdere personen tegelijk gebruiken en er verschillende accounts aan toevoegen. De prijs voor deze tool is het hoogst: een vanaf-prijs van €20,- per maand. Je betaalt dit bedrag per account. Je krijgt wel korting bij meer dan 10 accounts en bij jaarlijkse betaling. En je kunt de tool 7 dagen gratis proberen.

Instagram Post inplannen Tool #4: Hootsuite

Met Hootsuite kun je via 1 dashboard op de meeste social media platforms (tegelijk) publiceren: van Facebook en Twitter tot LinkedIn, Instagram, Pinterest, Google+ en YouTube. Ook is het mogelijk om meerdere Instagram accounts te beheren en samen te werken met collega’s. Voor het inplannen van de berichten werkt Hootsuite op dezelfde manier als Later. Het voordeel van Hootsuite is wel dat er statistieken worden bijgehouden. Hierdoor meet je het effect van je social media inspanningen. Er zijn zowel gratis als betaalde versies. Prijstechnisch behoort Hootsuite tot de goedkoopste categorie.

Binnenkort (in de loop van 2018) wordt de functionaliteit verder uitgerold.

Hootsuite meten van je social media inspanningen. Statistieken. ROI.

Belangrijk om te weten bij het inplannen van Instagram berichten

Deze tools zijn geen garantie dat je Instagram ook daadwerkelijk succesvol inzet. Instagram is vooral een medium wat bekend staat om het gebruik op het moment zelf en iets wat gister gebeurd is, is vandaag al een stuk minder interessant. Deze tools zijn voornamelijk handig wanneer je met regelmaat waardevolle content wilt delen met je doelgroep en de interactie met hen wilt aangaan of hen een stukje merkbeleving wilt meegeven. Je hoeft niet altijd online te zijn op Instagram, maar een account waarop met enige regelmaat een update verschijnt wordt wel gewaardeerd door je volgers.

Overweeg je Instragram in te zetten voor je online strategie of heb je hulp nodig bij de implementatie hiervan? Onze specialisten staan voor je klaar.

Tip: Lees ook onze andere blogs over Instagram.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digital strategist, marketing automation specialist en oprichter van Marketing Guys.

Deel deze blog