In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie, Online marketing strategie

Inbound marketing tip: SEO posities van je concurrent onderzoeken

Een onderdeel van je inbound marketing aanpak is online onderzoek naar je concurrenten. Eerder schreven we een blog over de combinatie tussen SEO en inbound marketing. Veel mensen weten niet dat er enorm veel openbare informatie beschikbaar is waar je eenvoudig gebruik van kunt maken. In deze blog een aantal zaken die je over je concurrenten online te weten kunt komen om ook jouw inbound strategie te versterken middels een gerichte SEO aanpak.

SEO onderzoek naar traffic van je concurrenten

Om het voorbeeld in deze blog duidelijk te maken, werken we met een aantal MKB verzekeraars en gaan we uit van De Goudse Verzekeraars. Stel: je bent marketeer bij De Goudse en je wilt je concurrentie positie ten opzichte van je concurrenten verbeteren. Dan breng je als eerste de concurrenten in beeld middels een overlap in keywords. Met andere woorden: welke concurrenten ranken nu op dezelfde keywords?

In bovenstaande afbeelding zie je de online concurrenten. Dit hoeven natuurlijk niet de directe concurrenten in de praktijk te zijn! Je ziet bijvoorbeeld dat expatverzekering.nl een online concurrent is, terwijl dit in de praktijk slechts op 1 product een concurrent is. Het is echter wel degelijk van belang voor jouw aanpak omdat je wel online met hen aan het concurreren bent op de eerste pagina’s van Google.

Hoe doen jouw concurrenten het online?

Om het beeld aan te vullen maak je vervolgens een overzicht van de concurrenten waar je in de praktijk mee te maken hebt. De meeste organisaties weten goed met welke concurrenten ze in de praktijk te maken hebben. In dit geval hebben we (random) gekozen voor ‘De Amersfoortse’ en ‘Klaverblad Verzekeringen’. Allereerst kun je kijken naar de traffic naar hun website:

Inbound marketing: komen jouw bezoekers online ook bij concurrenten?

Om inzichtelijk te krijgen wat de potentie is in groei van relevante bezoekers kun je bekijken of er overlap is in bezoekers (audience). Hieronder zie je bijvoorbeeld dat De Goudse weinig overlap in bezoekers heeft met de Amersfoortse, slechts 2,26%. Stel dat de overlap in dienstverlening tussen de 2 partijen 20% is en doelgroep gelijk, dan valt er dus voor De Goudse nog veel te winnen van het publiek van De Amersfoortse.

Keyword overlap met SEO concurrenten

Tijd om nu dus in kaart te gaan brengen op welke keywords De Amersfoortse beter scoort dan De Goudse. Met die informatie kunnen we immers online de concurrentie aangaan! De overlap tussen De Goudse, De Amersfoortse, Klaverblad en Cheapp ziet er als volgt uit:

Er zijn dus 583 keywords waar De Goudse met De Amersfoortse op Google concurreert. De top 7 van keywords waar geconcurreerd wordt zijn hieronder weergegeven:

Een interessant gegeven wat je uit bovenstaande kunt halen is bijvoorbeeld dat de keyphrase ‘aov berekenen’ 210 keer per maand wordt gezocht in Google en dat De Goudse hiermee op positie 22 in Google staat (ofwel pagina 3) terwijl De Amersfoortse op positie 6 staat. De Goudse kan met deze informatie dus doelgerichter gaan werken aan de positieverbetering in Google. Het is immers duidelijk wat er te winnen valt!

Hulp met SEO strategie nodig?

Heb jij na het lezen van bovenstaande artikel behoefte aan hulp in je SEO aanpak nodig? Dan helpen wij je graag. We helpen je met een doelgerichte strategie, doen een SEO audit en een 0-meting waarna we je gaan helpen je positie in Google structureel te verbeteren. Neem vrijblijvend contact met ons via 033-7370250 op of plan direct een vrijblijvend video chat in de agenda: