In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie, Online marketing strategie

Inbound marketing en SEO: het perfecte huwelijk

Door middel van inbound marketing trek je nieuwe bezoekers en leads naar je website, deze leads zijn van een kwalitatief hoogstaand niveau en worden dan Marketing Qualified Leads genoemd. Meestal wordt inbound marketing ingezet in een B2B marketing omgeving. Tot zover de theorie. In de praktijk lijkt het toch vaak iets lastiger dan gedacht. Hoe trek je die nieuwe bezoekers dan naar je website? Een goed -en bewezen effectief- middel is de inzet van SEO, ofwel zoekmachine marketing. In deze blog leggen we uit hoe je dit kunt aanpakken.

Wij maken bij Marketing Guys gebruik van een aantal SEO tools en zijn met name gecharmeerd van SEMrush. Op onze site kun je door middel van deze tool een snelle (eenvoudige) quickscan van je eigen website doen, klik hier om die check te doen.

Je hebt een strategische aanpak nodig om je zoekmachine posities te verbeteren. Naast content zijn er vele andere zaken die je posities bepalen, denk hierbij aan links naar je site vanaf gerenormeerde andere sites en de technische staat van je website. Onthoud daarbij bovendien dat SEO een aanpak voor de lange termijn is en dat effecten veelal niet direct zichtbaar zijn. Het duurt soms weken of maanden voor je resultaten ziet. Het is echter wel een investering die op de lange termijn rendabel is: je wordt minder afhankelijk van betaalde kanalen (zoals ads) en over het algemeen converteren organische bezoekers beter dan die van betaalde bronnen.

Hieronder geven we je in 5 stappen een richting om met je inbound marketing en SEO aan de slag te gaan:

Stap 1: Doe een nulmeting van je SEO

Om goed inzicht te krijgen in de mogelijke verbeteringen is het allereerst zaak om inzicht te krijgen in de huidige situatie van je SEO. SEMrush geeft je dit in 1 handig overzicht waarop je vervolgens per onderdeel actie kunt ondernemen. Onderstaand een willekeurig rapport, in dit geval voor b2bmarketeers.nl:

Er zijn nog veel meer zaken te onderzoeken uiteraard, met name door in te zoomen op de genoemde cijfers. Bijvoorbeeld de posities (en dagelijkse veranderingen) van je belangrijkste keywords. Voor B2bmarketeers.nl wordt bijvoorbeeld al snel duidelijk dat de site op heel veel keywords op de eerste positie in Google staat (soms relevant, soms minder relevant uiteraard):

Naast je eigen posities kun je nog veel meer onderzoeken op SEO gebied. Een belangrijk onderdeel hiervan vormt de concurrentie analyse.

Stap 2: Wat doen je concurrenten en waar liggen je kansen?

Om goed gevonden te worden ga je uiteraard uit van je eigen kracht en zoek je naar keywords die bij jouw diensten en producten passen. Een goed inzicht in je concurrentie biedt je echter ook een aantal zeer bruikbare zaken voor je inbound marketing. Denk hierbij aan het inzichtelijk krijgen van de hoeveelheid verkeer (hits en bezoekers) van je concurrenten op bepaalde keywords en je relatieve positie te opzichte van hen:

Hierboven zie je dus dat B2Bmaketeers.nl het qua traffic beter doet dan de concurrentie. Stel dat je deze positie wilt verbeteren dan biedt de Keyword GAP Analysis van SEMrush je een goed inzicht in de keywords waarop je concurrenten beter scoren dan jij. In onderstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld hoe B2Bmarketeers het doet ten opzichte van Webs.nl. Je kunt hierbij selecteren op de positie in Google maar houd ook de zoekvolumes in de gaten:

Stap 3: Stel een slimme en strategische keywordlist samen

Vervolgens is het zaak om je eigen strategische keywordlist samen te gaan stellen om jouw inbound marketing succesvol te maken. Dit doe je op basis van relevantie en zoekvolumes van de keywords, rekening houdend met bovenstaande zaken. Een brainstorm met je interne team en eventueel klanten of prospects kan ook wardevolle input leveren. Om slimme longtail search phrases te vinden kun je binnen Semrush gebruik maken van de Keyword Magic Tool. Die biedt vele opties, zoals bijvoorbeeld de gerelateerde zoekwoorden waarop mensen zoeken. Een voorbeeld voor related keywords op ‘B2B Marketing’:

Stap 4: Creëer de juiste content op je site

Zoals eerder vermeld is het verbeteren van je zoekmachine posities een langdurig en intensief proces. Om goed te scoren is het allereerst van belang om je site technisch op orde te hebben zoals in stap 1 gemeld. Daarna kun je met de keywords die je in stap 3 hebt gedefinieerd aan de slag. Om in Google te scoren zul je met content marketing aan de slag moeten. Denk hierbij aan het maken van specifieke landing- en productpagina’s, blogs, nieuwsartikelen en andere online content op je site. Heb je even geen idee of inspiratie voor nieuwe content? Dan helpt SEMrush je met suggesties middels de optie ‘Topic Research’:

Stap 5: Houd je posities wekelijks in de gaten

Omdat je veel tijd en geld in SEO kunt stoppen is het ook van belang om de voortgang strak te bewaken. Dat doen wij meestal via een realtime dashboard, de input daarvoor komt uit SEMrush. Zo kun de de trends dagelijks bijhouden, zelfs per keyword:

Hulp nodig bij je inbound marketing en SEO?

Om het verschil te maken in inbound marketing en SEO heb je kennis nodig. Die kun je natuurlijk online opdoen, maar je kunt er ook voor kiezen gebruik te maken van de jarenlange ervaring van de mensen bij Marketing Guys!

Geïnteresseerd? Maak dan een vrijblijvende afspraak met ons via 033-7370250, via email of via de chat (onderaan de pagina). Je kunt ook een (online) gesprek inplannen met ons, dan adviseren we je via video: