In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Dashboarding, Marketing automation, Online marketing strategie

 

In 3 stappen inzicht in je ROI op online marketing

Bedrijven investeren heel veel tijd en geld in online marketingactiviteiten. Uit een recent onderzoek van maart 2017 door eMarketer blijkt dat ook dit jaar naar verwachting 40% van de bedrijven meer investeren:

Vanuit de markt horen wij vaak dat er weliswaar meer geïnvesteerd wordt, maar dat de meetbaarheid van het effect -of de ROI- van online marketing slecht inzichtelijk is. Het tegendeel is waar, volgens ons. Daarom in deze blog 3 stappen om je online marketing meetbaar te maken.

Stap 1: Stel doelstellingen of KPI’s op

De eerste stap in inzicht is het bepalen van doelstellingen. Vaak zijn de online marketingdoelstellingen een afgeleide van de bedrijfsdoelstellingen. Tips voor het opstellen van online doelstellingen:

  1. Formuleer de doelstellingen SMART: een richtlijn die al vele jaren bestaat is het specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch en tijdgebonden (SMART) formuleren van doelstellingen. Een vage doelstelling wordt niet gedragen in de organisatie, net zoals een doelstelling die niet haalbaar is. Bepaal dus met de verantwoordelijken de doelstellingen op de juiste manier.
  2. Formuleer niet teveel doelstellingen: een groot voordeel van online marketing is dat bijna alles meetbaar is. Dat is direct ook een nadeel. Een overload aan informatie zorg ervoor dat je door de bomen het bos niet meer ziet en afhaakt. Wij adviseren tussen de 4 en 6 doelstellingen te formuleren die ervoor zorgen dat je je bedrijfsdoelstellingen haalt. In ons eigen geval hebben wij bijvoorbeeld #leads (op basis van leadscore), # engaged nieuwsbrief abonnees, conversie %, aantal bekende bezoekers op de website en totaal aantal bezoekers op de site. Voor iedere KPI is er een doelstelling.

De doelstellingen bepalen wij met klanten in 1 dagdeel waarin we ons 5 stappenplan doorlopen, die we vervolgens direct verwerken in een jaarplanning. Een template die je kunt gebruiken om zelf de jaarplanning te maken kun je hieronder gratis downloaden:

Marketingplanning 2017

Wij helpen je graag met een sessie waarin we dit samen met je boven tafel krijgen. Het kan namelijk goed helpen om een externe blik te laten kijken.

Stap 2: Zet je KPI’s + realisatie in een realtime dashboard

Om in de gaten te houden hoe het ervoor staat met de realisatie werken wij altijd met een realtime dashboard op basis van Klipfolio. Dit doen we omdat we merken dat de data -die altijd uit meerdere databronnen komt- zo toegankelijk mogelijk moet zijn. Als je hiervoor in moet loggen op allerlei tools is de ervaring dat dit in de praktijk niet gebeurt. Hang daarom altijd een scherm op een zichtbare plaats op met daarop de 4-6 KPI’s die je hebt geformuleerd. Bij ons op kantoor ziet dat er als volgt uit:

 

Wil je meer weten over een Klipfolio dashboard of wil je het door ons laten inrichten? Kijk dan hier.

Stap 3: Stuur dagelijks bij

Omdat je middels de eerste 2 stappen goed inzicht in de realisatie van je doelstellingen hebt kun je hierop dagelijks bijsturen. Anno 2017 kun je niet meer een week wachten met het bijsturen van je online activiteiten. Wij gebruiken hier zelf een dagelijkse huddle voor waaraan iedereen uit het marketingteam meedoet. Dat kan in een minuut per persoon. Bij Marketing Guys werken we op basis van de Rockefeller Habits. Daar past deze aanpak ontzettend goed in. Een korte uitleg van de Habits vind je in onderstaand filmpje:

Meetbare resultaten uit online marketing? Vraag Marketing Guys om hulp!

Wij gebruiken bovenstaande stappen standaard als we voor organisaties werken. Wil je daarover meer weten of een keer vrijblijvend met ons sparren? Neem dan contact op via 033-7370250 of via ons contactformulier.

Wil jij maandelijks B2B marketingtips ontvangen? Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief van Marketing Guys. We sturen je dan via de nieuwsbrief de laatste blogs.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.

 

Deel deze blog