In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Hoe ga je de klantrelatie aan vanuit marketing automation?

Vanuit marketing automation software warme leads nabellen; hoe doe je dat eigenlijk? Vaak is koude acquisitie al niet makkelijk; waarom is warme dat eigenlijk wel? Omdat je weet waar je het over gaat hebben.

Verdiep je van tevoren in de klant

Een goede voorbereiding is essentieel. Noteer alle gegevens die je van een persoon hebt. Noteer vervolgens wat die persoon heeft bekeken op je website en wanneer dit is geweest. Ga naar de website van deze persoon, of van de organisatie waar deze persoon werkt.

teleffon

Lees je goed in; wat het bedrijf doet, wat de corebusiness is en wat voor soort klanten ze hebben. Probeer ook uit te vinden wat de functie is van de persoon die je wilt benaderen. Zorg dat je alle informatie waarover je gaat praten voor je hebt. Zorg voor een glimlach op je gezicht en ga bellen met het eind in gedachten: ik wil graag een afspraak met die persoon, ik stuur hem graag informatie of ik wil alleen maar wat meer over die persoon weten.

Begin met het eind in gedachten

Vaak open ik mijn gesprek met de vraag of het uitkomt dat ik hem of haar bel. Zo niet; vraag wat een beter moment is. Meestal mag ik gelijk mijn vraag stellen of verhaal beginnen. Dan begin ik over de download die is gedaan, het whitepaper dat is opgevraagd, de nieuwsbrief die is verstuurd, het CTA form dat is ingevuld en dan vraag ik in hoeverre de er antwoorden zijn verkregen op vragen die ze vooraf hadden. Probeer te achterhalen hoever diegene zit in dit proces, zodat je erop in kunt spelen.

Neem initiatief

Presenteer aan de telefoon wat je zoal voor die ander kunt betekenen. Stel open vragen, laat de ander vertellen wat hij of zij wil. Als er een stilte valt is dat helemaal niet erg; deze wordt vanzelf door de ander ingevuld. Beslis gaandeweg het gesprek of je kunt vragen naar de afspraak, of dat het beter is om eerst extra informatie aan te bieden, op een later tijdstip nogmaals contact op te nemen of het erbij te moeten laten.

In het laatste geval kan je iemand misschien nog wel warm maken voor een bijeenkomst, een nieuwsbrief, of om te linken op LinkedIn omdat je benieuwd bent naar ontwikkelingen binnen de branche en van die persoon zelf. Daarnaast kan hij/zij ook jouw updates volgen. Vat kort samen wat je hebt afgesproken en wat je gaat doen.
Neem altijd positief afscheid. En als laatste; doe wat je hebt beloofd!

Succes met het aangaan van mooie klantrelaties. Mocht je vragen hebben; neem gerust contact op.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.

Deel deze blog