In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Haal meer uit Google Analytics met Tag Manager

Met de Google Analytics standaard trackingcode krijg je veel bezoekersdata binnen. Maar het is natuurlijk veel interessanter om extra informatie te verzamelen waarop je je online marketingbeslissingen kunt baseren. Met Google Tag Manager kun je relatief gemakkelijk extra informatie inzichtelijk maken. In deze blog leggen we je uit wat Google Tag Manager is en wat je ermee kunt doen.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een tool waarmee je alle trackingcodes op je website kunt beheren en bijsturen waar nodig. Je werkt dus vanuit één account in plaats van allemaal verschillende accounts. Google Tag Manager biedt grote flexibiliteit voor marketeers. Je kunt zelf de meting voor bijvoorbeeld kliks op een button instellen, formulieren meten of de kliks op een telefoonnummer. Enig technisch inzicht is wel vereist, maar de hulp van een developer is eigenlijk niet meer nodig. Het is wel belangrijk dat je de basisbegrippen kent.

Event Tracking - Google Tag Manager

Basisbegrippen van Google Tag Manager

Google Tag Manager werkt op basis van een container, tags, triggers en variabelen. De container is een code (script) die je op je website plaatst. Deze container zorgt ervoor dat jouw meetcodes worden geactiveerd. Tags zijn kleine codefragmenten waarmee je verkeer en bezoekersgedrag kunt meten. Triggers zijn fragmenten die de tags activeren. Met variabelen kun je specifieke informatie toevoegen aan triggers en tags. In Google Tag Manager zijn er standaard ingebouwde variabelen en kun je variabelen zelf aanmaken.

Hoe maak je Google Tag Manager aan?

Met een Google-account log je in op Tag Manager. Klik op account aanmaken, vul een naam in, stel de container in en geef aan dat de container gebruikt wordt voor internet.  Vervolgens krijg je de container te zien welke je in de header van je website plaatst. Op het moment dat de container is geplaatst kun je beginnen met het aanmaken van tags. Zie onderstaande afbeelding voor het aanmaken van een account.

Google Tag Manager

Hoe stel je Google Analytics in met Tag Manager?

Google Analytics instellen in Google Tag Manager is relatief eenvoudig. Klik op tag en geef de tag een naam, bijvoorbeeld ‘Google Analytics trackingcode’. Klik op Universal Analytics en vul je UA-code in. De code vind je in Google Analytics >> beheer >> property >> trackinginfo >> trackingcode. Vervolgens maak je de trigger aan en klik je op ‘alle pagina’s’ om de tag op elke pagina te activeren. In de preview en debugmode kun je bekijken of de tag actief is.

GA tag instellen

Trigger instellen

Trigger instellen

Meer weten over Google Analytics en Google Tag Manager?

Heb je hulp nodig bij het inzichtelijk maken van online data, het opschonen van je Google Analytics of het instellen van Google Tag Manager? De specialisten van Marketing Guys staan voor je klaar. Neem contact met ons op via ons contactformulier of telefonisch via 033-7370250.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena van Marketing Guys.