In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Mobiele bruikbaarheid: Google introduceert nieuwe mobielvriendelijkheidstest

De nieuwe mobile friendly testing tool van Google is een feit, dat liet het bedrijf gisteren weten op haar Webmaster Central Blog. De mobielvriendelijkheidstest is, net als de vorige tool, direct te benaderen via je browser. Echter, ook de marketeers en webmasters die veel bezig zijn met Search Console kunnen hun hart ophalen.

Rapport ‘Mobiele bruikbaarheid’

Via HTML-verificatie van je website in Search Console kun je een compleet rapport samenstellen over de mobiele bruikbaarheid van je website. In een overzichtelijk document worden problemen met betrekking tot mobiele bruikbaarheid weergegeven die in de loop van de tijd op het domein zijn gevonden.

Marketing Guys - mobiele bruikbaarheid Google

Groepering van fouttypes bij mobiel gebruik

Het aantal pagina’s waarop specifieke fouten worden ontdekt, worden slim gegroepeerd op fouttype. Voorbeelden van fouten die kunnen worden weergegeven in het rapport ‘Mobiele bruikbaarheid’ zijn:

  • Flash-gebruik
    Heb je content op je website die op Flash is gebaseerd? Dan is de kans groot dat de meeste browsers deze content niet correct of zelfs helemaal niet zullen weergeven. Conclusie: mobiele bezoekers kunnen dus geen pagina gebruiken die, al dan niet gedeeltelijk, op basis van Flash is samengesteld. Wat betreft het gebruik van Flash is Google hard en direct: “We raden u aan zelf het uiterlijk en de animaties van uw site te ontwerpen met moderne webtechnologieën.”
  • Kleine lettergrote
    Je ziet ze nog te vaak voorbij komen: websites waarbij je eerst moet inzoomen om de tekst te kunnen lezen. Google houdt er niet van, laat staan je bezoeker. Tip: stel een viewport in voor je webpagina’s, en stel vervolgens een leesbare lettergrootte in zodat deze zich in verhouding aanpast binnen de viewport.
  • Tikelementen te dicht op elkaar
    Klikken op de juiste navigatielink of button is op sommige websites helaas al lastig zat. Je kunt fouten met betrekking tot tikelementen eenvoudig voorkomen door buttons, links en menu-items te vergroten. Let er wel op dat je er genoeg ruimte omheen ontwerpt, zodat ze altijd goed werken voor mobiele bezoekers.

Hulp nodig bij het verbeteren van de mobiele bruikbaarheid van je website?

Google zou Google niet zijn als ze geen oplossing zouden bieden voor het verbeteren van de mobiele bruikbaarheid van je websites. De meeste problemen met betrekking tot mobiel gebruiksgemak worden behandeld in het handboek Web Fundamentals. Kom je er na het lezen van dit handboek niet uit en heb je hulp nodig? Bij Marketing Guys staan we voor je klaar. Neem contact met ons op via 033-7370250 of via ons online contactformulier.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.

Deel deze blog