In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Google Analytics referral spam: the story continues

Enkele maanden geleden publiceerden we een blog over Google Analytics referral spam. Doel daarvan was om referral spam onder de aandacht te brengen en een oplossing te bieden voor dit probleem. Toch zien we de spam nog te vaak voorbij komen. Onze verwachting destijds was namelijk dat de spam slechts het begin was en deze verwachting lijkt nu (helaas) te zijn uitgekomen. Spammers lijken toch steeds een andere manier te vinden om je data (opnieuw) te vervuilen.
spamtraffic GA
Afbeelding 1: Referral spam real time

Referral spam: wat is dat ook alweer?

Referral spam is een vervuiling van je Google Analytics data. De spam-websites hebben vaak geen enkele interactie met je website, maar wel met Google Analytics zelf. In de Google Analytics wordt de data als echt verkeer weergegeven, maar om verwarring te voorkomen: het is dus geen verkeer! Doel van deze spam-websites is puur om traffic te genereren naar hun eigen websites. In de vorige blog over referral spam hebben we een handleiding beschikbaar gesteld voor het instellen van filters ter voorkoming van vervuilde data (filter hostname werkt vooralsnog het beste). Heb je deze filters toegepast, dan heb je al veel minder of zelfs geen last meer van de spam. We raden je wel aan om je data en filters regelmatig te controleren en eventueel aan te vullen.

Controleer je data: Waar kan je de ‘nieuwe’ spam terugvinden?

De referral spam die we de laatste tijd geregeld tegenkomen zijn de URL-shorteners; bijvoorbeeld snip.to of ad.fly. Dit zijn verkorte URL’s met een eindbestemming (website) die vaak niets te maken hebben met dit type spam. Spammers proberen bijvoorbeeld geld te verdienen door er een affiliate link tussen te plaatsen. De spam vind je via: Google Analytics – Acquisitie – Alle verkeer – verwijzingen. Ook op bestemmingspagina-niveau (Google Analytics – gedrag – site-inhoud – bestemmingspagina) zien we spam ontstaan. Een voorbeeld hiervan is: /?from=http://share-buttons.xyz/. Zie je deze data niet? Dan heb je waarschijnlijk je filters goed ingesteld of nog geen last van de spam.

Historische data opschonen? Gebruik segmenten!

Het nadeel van een filterinstelling is dat dit en oplossing is gericht op toekomstige data. De data gaat pas opschonen vanaf het moment dat de filter is ingesteld. Alle historische data blijft dus de spam bevatten. Om je historische data op te schonen kun je met aangepaste segmenten gaan werken. Met een segment verwijder je de spam uit je huidige en historische dataweergave. Meld je aan via Google Analytics, ga vervolgens naar rapportage. Je krijgt dan standaard het doelgroepoverzicht te zien en alle sessies als segment te zien. Klik vervolgens op “+ segment toevoegen” en dan “+ nieuw segment”. Zie de filterinstelling op de afbeelding hieronder:
Referral spam
Afbeelding 2: Werkt de filter? Dan zie je aan de rechterkant hoeveel traffic eruit is gefilterd.

Meer weten over Google Analytics en je data?
Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena, online marketeer bij online marketingbureau Marketing Guys uit Amersfoort.