In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Google Analytics referral spam stoppen: hoe doe je dat?

Een veelvoorkomend probleem bij onze klanten is de vervuiling van de Google Analytics data. Er is al veel over gezegd en geschreven, maar vanuit de praktijk zien we dat hier helaas nog weinig aandacht aan wordt besteed. De vervuilde data zorgt voor een onjuiste dataweergave, wat leidt tot verkeerde interpretatie en daarom direct van invloed is op je (online) business. Middels een aantal filters in Google Analytics kun je deze vervuilde data relatie makkelijk voorkomen. In deze bijdrage vertellen we je hoe je deze filters effectief kunt inzetten tegen spam.

Wat is referral spam eigenlijk?

Referral spam die zichtbaar is in Google Analytics bestaat uit twee soorten. De eerste is niet-bestaande traffic naar je website, ook wel ‘ghost traffic’ genoemd. Anders dan vaak wordt gedacht is dit type spam geen verkeer, omdat er geen enkele interactie met jouw website plaatsvindt. Ghost traffic heeft namelijk alleen betrekking op de data in jouw Google Analytics account. Een website die geen Google Analytics trackingcode meer heeft, kan dus daarom toch data laten zien. Via realtime data zie je dan het volgende:
spamtraffic GA

Een andere vorm van referral spam is crawler spam. Een spam crawler is vergelijkbaar met een crawler van een zoekmachine, alleen is het doel van deze crawler compleet anders. Crawler spam negeert vaak de robots.txt en crawlt de gehele website. Het uiteindelijke doel is om bezoekers naar de (spam) website te sturen. Hoewel de referral spam in Google Analytics verschillende URL’s laat zien, verwijzen deze vaak door naar een website met eenzelfde soort ‘SEO-tool’.

Hoe ontdek ik deze ‘referral spam’?

Zoals we net al aangaven zijn er twee belangrijke soorten ‘referral spam’. Beide soorten zijn op een andere manier terug te vinden in Google Analytics, omdat het om verschillende types spam gaat. Laten we beginnen met het ‘niet bestaande verkeer’. Ga naar: Google Analytics – Doelgroep – Technologie – Netwerk en filter dan op hostnaam. Crawler spam is te vinden via: Google Analytics – Acquisitie – Alle verkeer – verwijzingen. Als je de cijfers van de spam bij elkaar optelt, dan is te zien dat een groot deel van je huidige Analytics data simpelweg niet klopt (in extreme gevallen is de helft van je verkeer spam!).

refspam3

Wat kun je doen tegen de spam? En waarom?

De spam heeft veel invloed op de dataweergave en daarom is het noodzakelijk om de spam aan te pakken. Zo kan bijvoorbeeld je bouncepercentage velen malen hoger uitvallen of de gemiddelde sessieduur (hoe lang is de bezoeker op pagina of website) veel korter zijn. De oplossing is echter relatief eenvoudig. Middels twee verschillende filters kan je de spam redelijk onder controle krijgen. Houd het wel met enige regelmaat in de gaten, want er blijven nieuwe spam URL’s ontstaan. Omdat we te maken hebt twee typen spam, zijn er ook twee verschillende filters nodig. Benieuwd hoe je de filters aan kunt maken? Download dan hieronder de handleiding voor het instellen van de filters.

Is het probleem nu opgelost?

Na het instellen van de filters is het probleem tijdelijk opgelost, want we weten ook dat spammers op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden en die mogelijkheden zijn waarschijnlijk zeer divers. Wij adviseren om je data in Analytics regelmatig te controleren. Niet alleen omdat het belangrijk is voor je business, maar vooral om te controleren op onjuistheden. Zijn er dan ook nog andere opties? Ja, er is inmiddels al een tijd een API actief. De API is op simoahava.com te vinden. Connect met je Google Analytics account en de filters worden automatisch aangemaakt. Je moet dan wel de tool autoriseren om toegang te geven.

Meer weten over Google Analytics en je data?
Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena, online marketeer bij online marketing bureau Marketing Guys uit Amersfoort.