In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Google Analytics koppelen aan Google Ads

Je hebt een Google Ads account en een Google Analytics account, maar je hebt deze niet gekoppeld? Dan mis je een waardevol inzicht in het gedrag van je bezoekers.

Google Ads laat je zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt en geeft je vele statistieken, zoals aantal klikken en vertoningen, click-through-rate en conversies. Maar Google Ads vertelt je niet alles! Je kunt namelijk niet zien wat een bezoeker op je website doet nadat hij op de advertentie heeft geklikt tot het moment dat hij converteert (een aankoop doet bijvoorbeeld). Google Analytics kan je die ontbrekende informatie geven, zodra je Analytics hebt gekoppeld aan je Google Ads account.

Analytics en adwords koppelen

Waarom Google Analytics koppelen aan Google Ads?

De allerbelangrijkste reden om Google Ads en Analytics te koppelen is het verkrijgen van inzicht in de herkomst van je resultaten: uit welk online kanaal komt je omzet of komen je leads? Hieronder een voorbeeld van een rapportage waarin je de omzet per Channel (dus ook Paid Search en Display – Google Ads) kunt zien tot op de Euro nauwkeurig:

Omzet-per-channel-adwords-analytics

 

Door je Analytics te koppelen aan je Google Ads account kun je o.a. de volgende informatie van je bezoekers achterhalen:

  • Het pad dat de bezoeker volgt op je website
  • Behaalde doelen (conversies)
  • Bouncepercentage: wanneer iemand op je site slechts één pagina bekijkt of slechts één gebeurtenis activeert, beschouwt Analytics dit als een bounce
  • Gemiddelde sessieduur: de gemiddelde tijd die iemand op je site doorbrengt
  • Pagina’s per sessie: het gemiddelde aantal pagina’s dat per sessie is bekeken
  • % nieuwe sessies: het percentage eerste sessies

Door autocodering in Google Ads in te stellen kun je het betaalde (Google Ads) en het niet betaalde (organische) verkeer in Google Analytics onderscheiden.
Met de informatie uit Google Analytics kun je zien hoe effectief je campagnes en advertentiegroepen zijn. Vervolgens kun je beslissingen nemen over budgetten, biedingen, bestemmingspagina’s en advertentieteksten. Door Google Analytics aan Google Ads te koppelen, kun je de Ads-campagnes verder optimaliseren op basis van de inzichten die je uit Google Analytics hebt gehaald.

Video: de voordelen van het koppelen van Google Analytics aan Google Ads

Meer weten?

Wil je meer weten over Analytics en het instellen van AdWords? Neem contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier:

 

Deze blog is geschreven door Elias Crum, oprichter van Marketing Guys. Marketing Guys is officieel Google Partner.