In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Geotargeting: bereik je potentiële klant op basis van zijn exacte locatie

Verplaats je eens in het dagelijkse gedrag van je potentiële klant; waar bevindt hij of zij zich gedurende een dag? Middels geotargeting is het mogelijk om die specifieke klant een boodschap in een banner te tonen in een app op de smartphone. Bijvoorbeeld terwijl hij het weer checkt in de Buienradar app of via de OV9292 app kijkt wat de vertrektijd van de trein is. Omdat wij merken dat deze mogelijkheid nog vrij onbekend is bij marketeers schrijven we er deze blog over.

Wat is geotargeting?

Geotargeting is een vorm van programmatic buying en biedt je de mogelijkheid om via de exacte GPS locatie een reclame boodschap te tonen op (bijvoorbeeld) een smartphone. Omdat er in de smartphone een GPS zit en veel apps deze gebruiken kunnen adverteerders de locatie gebruiken om advertenties te tonen. Deze advertenties worden in allerlei (meer dan 100.000 wereldwijd) gratis apps getoond; van nieuws-apps tot spelletjes. Er is dus altijd wel een app die bij jouw doelgroep past. Zo kun je dus bijvoorbeeld een advertentie tonen aan mensen die bij een bepaald bushokje hebben gewacht op de bus, om zodoende de advertentie die in dat hokje hing te versterken middels een online uiting.Hieronder zie je een voorbeeld van een advertentie gericht op bezoekers van een station:

Naast het targeten op basis van GPS bestaat er al langer de mogelijkheid om op basis van bijvoorbeeld postcode, wijk of woonplaats te targeten. Facebook biedt deze mogelijkheid al jaren.

Mogelijkheden van geotargeting

De mogelijkheden van geotargeting zijn breed. Omdat er allerlei instellingen op de smartphone zitten die mensen gebruiken kun je die ook in je targeting gebruiken. Het belangrijkste hierbij is dat je denkt in doelgroepen: hoe beweegt jouw doelgroep zich en wat voor gedrag hoort daarbij? Een paar voorbeelden:

  • Geotargeting op basis van type mobiel (iOS / Android)
  • Geotargeting op basis van taalinstelling: denk hierbij aan specifieke campagnes gericht op doelgroepen uit geselecteerde landen. Zo kun je je bijvoorbeeld richten op Nederlanders in het buitenland. Je zou zo bijvoorbeeld alle Nederlandse bezoekers van een beurs in het buitenland jouw advertentie kunnen laten zien.
  • Geotargeting op basis van reisgedrag: je kunt je richten op personen die zich op bepaalde tijden op bepaalde plekken hebben opgehouden. Zo zou je bijvoorbeeld alle bezoekers van een overdekte skihal een advertentie van een wintersportvakantie laten zien.
  • Geotargeting na bezoek: het leuke van deze mogelijkheid is dat je mensen bijvoorbeeld tot een maand na bezoek van een bepaalde plek een advertentie  kunt laten zien.

Hieronder een voorbeeld van geotargeting op basis van taalintelling (Chinezen en Russen in Amsterdam):

Overweeg jij een geotargeting campagne?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij geven je dan maatwerk advies, geven je vooraf duidelijk inzicht in de investering en antwoord op eventuele vragen die je hebt. Bel ons op 033-7370250 of vul ons contactformulier hier in.

Tip: bekijk ook de blog over o.a. geotargeting van de Marketing Meetup .

Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.

Deel deze blog