In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing Technology, Online marketing strategie, Social Media

Geofencing en geotargeting: locatie van gebruiker voor marketing inzetten

Met de inzet van traditionele ads online, zoals Google en Facebook/Instagram Ads kun je in sommige markten het verschil niet meer maken. Al je concurrenten doen het, ze hebben grotere budgetten of de potentiële klant ziet het onderscheid niet meer. In dat geval kan het inzetten van geofencing en geotargeting een goed middel zijn. Lees in deze blog hoe je dat doet!

Wat is geofencing?

Geofencing is een methode om een bepaalde geografische locatie digitaal te omlijnen en over iedereen in dat gebied data te verzamelen. Het is een vorm van location-based marketing. Zo’n locatie wordt doorgaans op adres, postcode of bijvoorbeeld wijkniveau gedaan. Geofences worden voor allerlei doeleinden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan de geo-filters op Snapchat waarbij je een bepaald filter enkel kunt gebruiken als je daadwerkelijk op die locatie bent. Ook voor B2B wordt Snapchat hiervoor ingezet, een tutorial om zelf zo’n geo-filter te maken:

Geofencing wordt voor nog veel meer toepassingen ingezet, denk eens aan Facebook die je aanbevelingen geeft op basis van je loactie, Apps die push-notificaties sturen op basis van je locatie en je Apple Wallet die aangeeft dat je bioscoopkaartje ingewisseld kan worden als je in de buurt van de bioscoop bent.

Wat is geotargeting?

Geotargeting is een vorm van programmatic buying en biedt je de mogelijkheid om via de exacte GPS locatie een reclame boodschap te tonen op (bijvoorbeeld) een smartphone. Het maakt daarbij gebruik van de hierboven beschreven geofences. Zo kun je dus heel gericht een campagne doen gericht op de fysieke locatie van een bezoeker.

Wij zetten het veel in voor bedrijven die bezoekers van een bepaalde beurs willen bereiken omdat ze weten dat hun doelgroep daar komt. Iedere bezoeker van die beurs krijgt in een van de gratis apps die ze gebruiken een advertentie te zien waarmee ze getagged worden (via hun smartphone uiteraard). Je bouwt hiermee een grote groep aan devices op binnen de doelgroep. Stel dat je bijvoorbeeld bezoekers van de Bouwbeurs zou willen bereiken, dan ziet het fence er als volgt uit:

Het mooie aan geotargeting is dat je niet alleen tijdens het event de bezoekers kunt benaderen, maar ook later middels retargeting. Je kunt die bezoekers dus later via hun smartphone of tablet (het werkt zelfs cross-device) bereiken via display advertenties terwijl ze bijvoorbeeld het nieuws lezen of sport apps gebruiken. Wij zien hierbij engagement rates tot wel 10%.

Een voorbeeld van een geotargeting campagne

Wij hebben voor het Oostenrijks Toeristenburo een campagne gedaan door gebruik te maken van geotargeting. Hiermee hebben we tijdens de wintersportperiode Nederlanders in Oostenrijk getarget met als doel hen daarna thuis te bereiken om hen te interesseren voor een zomervakantie in Oostenrijk. De hele case hebben we beschreven en vind je hier:

Ook aan de slag met geofencing en geotargeting?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier, bel ons op 033-7370250 of plan direct een half uur middels video in met Elias: