In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing Technology

Geo-targeting campagne voor Oostenrijks Toeristenburo: wintersporters interesseren voor zomervakantie

Veel Nederlanders gaan op wintersport naar Oostenrijk. Hoe interesseer je hen om ook in de zomer naar Oostenrijk te komen? Dat was de vraag die het Oostenrijks Toeristenburo (Austria.info) bij ons neerlegde. Hiermee zijn we aan de gang gegaan met als resultaat een mooie geo-targeting campagne. We hebben deze opgezet tijdens de wintersport periode in Oostenrijk, gericht op Nederlanders. Hoe? Dat lees je in deze blog.

Campagne gericht op toeristen tijdens hun wintersport

Middels geo-targeting (een vorm van programmatic advertising) is het mogelijk om heel gericht een advertentie te tonen aan mensen gericht op hun locatie. Hierbij zijn veel details van een bezoeker bekend, zoals: exacte locatie, taalinstelling, type smartphone of tablet, wifi/umts (en welk netwerk) en land van herkomst. Op basis van die data konden we ons in dit geval richten op Nederlanders met een bepaald type smartphone in bepaalde skigebieden. Vervolgens toonden we hen een banner in 1 van de gratis apps die gebruikt worden, zoals Nu.nl, diverse kranten, sport-apps en sneeuwhoogte apps. We hebben een aantal verschillende banners laten zien, waarin we ook echt de mogelijkheden van de smartphone gebruikten om engagement te krijgen. Zo hebben we banners gebruikt waarin de sneeuw van de app kon worden weg-geswiped en een andere waarin de sneeuw kon worden weggeschudt door met de iPhone te schudden:

 

Retargeting wintersporters als ze thuis zijn

Doordat we de banners tijdens de wintersport op de mobiel lieten zien konden we middels de juiste pixels deze personen retargeten op het moment dat ze weer terug in Nederland waren. Dat kan op de smartphone, maar ook cross-device, dus bijvoorbeeld op de tablet. Doel van deze retargeting is de wintersporter te laten zien hoe mooi Oostenrijk in de zomer is. Ook hierbij hebben we volop de mogelijkheden van de devices gebruikt, zo hebben we een banner laten zien waarin je het ski-gebied in de zomer kunt zien in een 360 graden banner (die banner kun je live zien, klik daarvoor hier). Een paar voorbeelden van de banners:

 

Resultaten geo-campagne en meer informatie?

De campagne was een succes voor het Oostenrijk Toeristenburo. Wil je meer weten over de campagne? Tijdens Marketing Technology Day wordt deze case gepresenteerd en toegelicht. Daar wil je bij zijn!

CTA-marketing-technology-day-Austria

Uiteraard kun je ons ook even benaderen voor een vrijblijvende afspraak waarin we graag met je nadenken over de mogelijkheden voor jouw merk, dienst of product. Bel daarvoor 033-7370250 of vul het online formulier hier in.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, marketing technology/automation specialist en oprichter van Marketing Guys.

Deel deze blog