In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Online marketing strategie

 

GDPR en marketing automation. Ben jij goed voorbereid?

Het gebruik van data is de laatste jaren in alle gebieden van de samenleving flink toegenomen. Data geeft veel inzicht en helpt om processen te verbeteren, beslissingen te maken en efficiënter te werken. Toch is er ook een keerzijde aan het verzamelen en gebruiken van data. Sommige informatie is privacygevoelig en hoe gaat men daarmee om? Om de bescherming van data te versterken en de wetgeving bovendien voor alle landen in de Europese Unie gelijk te maken, is de General Data Protection Regulation (GDPR) in het leven geroepen. Deze wet zal op 25 mei 2018 van kracht worden.

Je begrijpt wellicht dat dit invloed heeft op de inzet van marketing automation. Hoe dat precies zit? We vertellen het in dit artikel.

Hoofdzaken GDPR

Het is goed om te weten dat er bij de GDPR drie hoofdzaken zijn te onderscheiden:

  • Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
  • Toestemming
  • Recht op verwijdering gegevens

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Iedere organisatie is zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de eisen van de GDPR. Zo wordt er van organisaties gevraagd om bij het vormgeven van bedrijfsprocessen de bescherming van data voorop te stellen. Mochten er risico’s dreigen op het gebied van de bescherming van data, dan is de organisatie verplicht een analyse te maken van het mogelijke effect.

Toestemming

Bijna niemand weet welke organisaties beschikken over jouw gegevens. Vaak wordt ongemerkt data verzameld en word je ineens benaderd door de betreffende organisatie via welk communicatiekanaal dan ook. Steeds meer organisaties vragen om akkoord te gaan met een privacy statement. Hiermee geef je meestal toestemming voor het verzamelen en opslaan van jouw data. In de GDPR staat duidelijk dat men toestemming moet geven voordat gegevens verzameld en verwerkt worden. Bovendien moeten organisaties kunnen bewijzen dat een persoon toestemming gegeven heeft. Daarnaast moet de mogelijkheid worden gegeven om te allen tijde de toestemming in te trekken.

Wat zijn persoonsgegevens?

De GDPR (of AVG in het Nederlands) hanteert een ruime definitie: Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon”. Behalve naam, adres, geboortedatum en e-mailadressen, gaat het bijvoorbeeld ook om klantnummers, kentekens, telefoonnummers, foto’s, social media berichten, online nicknames en IP- of MAC-adressen.

Recht op verwijdering gegevens

Wanneer een organisatie niet volgens de richtlijnen van de GDPR werkt, heb je als persoon het recht om te eisen dat jouw gegevens verwijderd worden. Er zijn verschillende gronden die je hiervoor kunt gebruiken.

Invloed op marketing automation

Met een goede marketing automation tool verzamel je data en gebruik je dit om een persoon gepersonaliseerd te benaderen. Hoe meer je weet over iemand, hoe gerichter je de marketing kunt toepassen met als gevolg een betere klantervaring. Wanneer iemand namelijk alleen communicatie ontvangt die past bij zijn of haar situatie, voorkom je ergernissen over niet relevante content.

Subscription management met een voorkeurspagina

Alle e-mailsystemen bieden de mogelijkheid voor ontvangers om zich uit te schrijven voor e-mailcommunicatie. Het is slim om hiervoor gebruik te maken van een voorkeurspagina. Specificeer hierop heel duidelijk welke soorten e-mail verstuurd worden. Op deze manier kan men aangeven welke e-mail hij of zij wel en niet wil ontvangen en jij voorkomt dat men zich direct uitschrijft voor alle mail. Bovendien voldoe je hiermee aan de wetgeving en verbeter je de klantervaring.

Marketing automation geïntegreerd met al jouw tools

Veel bedrijven hebben verschillende tools die gebruikt worden voor communicatie met (potentiële) klanten. Niet alleen met het oog op efficiëntie is het belangrijk dat deze tools met elkaar geïntegreerd zijn, maar zeker ook met het oog op de GDPR. Wanneer je bepaalde data verzamelt over een persoon en die geeft zijn of haar voorkeuren aan, dan is het ook belangrijk dat dit zichtbaar is in andere tools. Op die manier weet in iedere tak van de organisatie een medewerker wat de interesses zijn van deze persoon en op welke manier hij of zij benaderd wil worden. Hiermee voldoe je overigens niet alleen aan de wetgeving, maar creëer je ook een goede klantervaring.

Bron: http://clever-touch.com

Wil jij maandelijks B2B-marketingtips ontvangen? Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief van Marketing Guys. We sturen je dan via de nieuwsbrief de laatste blogs.

Deel deze blog