In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Social Media

Facebook Lead Ads en marketing automation koppelen voor optimaal resultaat

Binnen Facebook zijn er veel verschillende type advertentie campagnes. Afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt kies je een campagnetype. In deze blog focussen we ons op het genereren van leads middels Facebook Lead ads en hoe je deze gegevens kunt koppelen met jouw marketing automation software.

Wat is Facebook Lead Ads?

Facebook Lead Ads zijn ontwikkeld om op mobiel en tablets eenvoudiger leads te genereren. Lead ads zijn advertenties gekoppeld aan een formulier waarop men hun gegevens kan achterlaten om extra informatie te ontvangen. Via de formulieren kunnen leads worden gegenereerd voor inschrijvingen van events, brochure aanvragen, whitepaper downloads of informatie aanvragen.

Leads zijn vaak één van de eerste touch points en bevinden zich in de top en middle of the funnel. Bij voldoende interesse en actie op de website verplaatsen ze zich binnen de buyer journey naar de bottom of the funnel en uiteindelijk zijn ze ‘sales ready’. Vanaf dat moment kunnen leads actief worden benaderd door sales.

Facebook Lead Ads

Facebook lead ads en marketing automation

De reden om te kiezen voor lead ads is eenvoudig. Lead ads converteren namelijk veel beter, omdat het laagdrempelig is! Je kunt ervoor kiezen om mensen door te sturen naar de website om daar een formulier in te laten vullen, maar de ervaring leert dat men op een website sneller afgeleid is door andere CTA’s en de drempel tot converteren hoger wordt.

Veel mensen vinden het interessant om iets van je bedrijf te horen, maar het invullen van formulieren kan moeilijk zijn op mobiele apparaten. Facebook leadadvertenties maken het proces van leads genereren eenvoudig. Mensen kunnen op je advertentie tikken en er wordt een formulier geopend. Dit formulier is al vooraf ingevuld met de contactgegevens die ze op Facebook hebben gedeeld en kan meteen naar je worden opgestuurd.

Vanaf dat moment komt marketing automation om de hoek komt kijken. Voor een klant is er niks vervelender dan te moeten wachten op een whitepaper of brochure. En als het te lang duurt, dan kan het jou een potentiële klant kosten. Dit los je op door het koppelen van je Facebook Lead Ad aan een marketing automation tool. In jouw marketing automation tool segmenteer je de leads en stel je de gewenste vervolgactie in, zodra iemand aan de lijst wordt toegevoegd. Met slechts een paar tikken krijgen je klanten de informatie die ze willen en genereer jij een gekwalificeerde lead voor je bedrijf.

Voordelen van lead ads

  • Haal alles uit mobiele apparaten
  • Verminder het aantal verlatingen
  • Vind leads die ertoe doen
  • Integreer met je CRM

Welke automation pakketten hebben een standaard integratie?

De Facebook lead ads kunnen worden gekoppeld aan ruim 500 CRM pakketten. Enkele bekende pakketten zijn Marketo, Act-On, AgileCRM, Nutshell CRM, Zoho, HubSpot, Pardot Salesforce en MailChimp. Alle klantensystemen vind je bij de Facebook Lead Ads.

Wat is het voordeel van Lead ad integratie met Marketing Automation?

Buiten het gemak van de koppeling met een marketing automation pakket is er nog één groot voordeel. Je benadert de leads als ze nog warm zijn! Ongeacht het moment van de dag krijgen leads na het invullen van een Lead Ad een welkomstbericht met bijv. de whitepaper.

Verder kun je met de koppeling ook direct doelgroepen segmenteren en leads aan doelgroepen toevoegen. Belangrijk voor een compleet beeld van de leads en inzicht in welke leads volwaardig zijn.

Kun je ook zonder CRM koppeling werken?

Dat kan zeker. De CRM koppeling is niet verplicht bij een Facebook lead ad. Bij kleine campagnes met weinig leads kun je ervoor kiezen om handmatig te exporteren en leads een bericht te sturen. Maar het kan allemaal veel sneller en eenvoudiger. Je kunt lead campagnes koppelen aan meer dan 500 CRM systemen.

Hoe stel je Facebook lead ads in?

Het instellen van lead ads binnen Facebook gaat via een aantal stappen. Allereerst kies je voor de campagne doelstelling ‘Leads genereren’ en maak je een reguliere advertentie aan. Zodra alles naar wens staat ingesteld, dan maak je als laatste stap een formulier aan.

Het formulier aanmaken wijst zichzelf en is erg eenvoudig. Het formulier is ook automatisch gekoppeld aan de campagne.

Facebook Lead Ad

Koppelen van leadformulier met CRM

Zodra het formulier is gemaakt en de campagne staat ingesteld is het tijd om het formulier te koppelen aan het CRM. Een kleine stap die je veel tijdwinst oplevert. In plaats van elke dag of elke week een export te maken van de leads worden deze nu automatisch aan het CRM toegevoegd.

Het CRM koppelen doe je op je Facebookpagina. Onder Publicatietools vind je de formulieren voor leadadvertenties. Hier heb je inzicht in de leads die zijn gegenereerd, maar kun je ook het CRM systeem wat jij gebruikt koppelen. Staat er geen directe koppeling tussen? Dan is een koppeling met Zapier mogelijk.

Facebook CRM koppelen

Meer weten over Facebook Lead Ads?

Wij verzorgen vele Facebook campagnes voor allerlei bedrijven en instellingen. Een keer met ons vrijblijvend de mogelijkheden doornemen? Bel ons op 033-7370250 of stuur een mail via ons contactformulier.

Geschreven door:

dennis-mei

Dennis Mei