In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Facebook Adverteren makelaars: uitleg

De huizenmarkt trekt weliswaar aan maar het blijft voor veel huizenverkopers lastig om hun huis te verkopen. Voor makelaars geldt vaak dat indien een huis de eerste paar weken (na aanmelding van het pand op Funda) niet wordt verkocht de periode voor verkoop wel eens lang kan gaan duren. Het is dan zaak om een marketingplan voor een huis te hebben. In de praktijk zien we dan vaak onder andere de volgende zaken:

  • Inzet van een styliste
  • Omgevingsmailing
  • Adverteren in lokale bladen
  • Inzet van QR codes
  • Inzet van professionele verkoopbrochures
  • Deelname Open Huizen Route
  • Soms..inzet van social media

Wat er precies onder dat laatste wordt verstaan is niet altijd even duidelijk. De ene makelaar zet een huis op zijn Facebook pagina of op Instagram, de andere makelaar twittert over een huis en een derde bedoelt ermee dat er een social media deel-knop op de verkooppagina staat. Wat vaak (nog) niet wordt ingezet is Facebook Adverteren. Dat is jammer want juist hiermee kun je als makelaar het verschil maken ten opzichte van andere makelaardijen.

Wat is Facebook Adverteren en hoe werkt het voor makelaars?

Bijna iedere Nederlander zit tegenwoordig op Facebook, met name degenen van 25+ en dat zijn juist de mensen die in de kopersgroepen vallen. Facebook slaat allerlei gegevens op over de gebruikers, bijvoorbeeld wat ze leuk vinden, wat er gedeeld is en wie de vrienden van mensen zijn. Daarnaast weet Facebook al veel van mensen omdat ze die gegevens invullen als ze lid worden of later aanvullen, denk hierbij aan: leeftijd, geslacht, woonplaats, geboorteplaats, relatie, opleiding etc. Al met al heeft Facebook dus een enorm profiel van haar gebruikers.

Die gebruikers kun je benaderen door middel van Facebook Adverteren. Op basis van een profiel van een potentiële koper stel je een advertentie op die op verschillende manieren betaald aan de doelgroep kan worden getoond. Dit kan zowel op een mobiel, tablet als PC/laptop. Er zijn een aantal verschillende vormen: in de tijdlijn (gesponsorde berichten) of aan de zijkant. Dat ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit (voorbeeld gesponsord bericht dat mensen in hun tijdlijn krijgen):

facebook makelaars

Facebook adverteren voor makelaars: bereik je doelgroep heel direct

Als makelaar weet je vaak al goed van tevoren in te schatten wat voor type koper de woning die je in de verkoop hebt zal gaan kopen. Die koper moet alleen nog gevonden worden. Met het profiel van de potentiële koper kunnen we aan de slag gaan om de woning aan die doelgroep te tonen op Facebook. Hiervoor is de regel: hoe gedetailleerder we de doelgroep hebben, hoe beter en goedkoper het wordt. De doelgroep bepalen aan de hand van een profiel. Dit profiel bevat kenmerken zoals: gezinssamenstelling, type auto, type relatie, hobby’s van mensen, huidige woonplaats, financiële situatie etc. Maar per woning kun je heel ver gaan met het opstellen van een profiel. Zo is de eerder getoonde woning aan het water gelegen, dat betekent dat hij bijvoorbeeld aan watersporters verkocht kan worden. Dat neem je mee in de Facebook doelgroep. Voor de bovenstaande woning is de doelgroep -van 44.000 mensen, dat geeft Facebook ook aan- als volgt bepaald:

Facebook Ads Makelaars

Facebook adverteren voor makelaars: testen

Het mooie aan Facebook adverteren is het feit dat alles meetbaar is. Dus ook hoe een bepaalde uiting werkt: een bepaalde afbeelding kan veel beter werken dan een andere, zo ook met een tekst. Wij testen over het algemeen met minimaal 5 combinaties van advertenties om zodoende de meest effectieve te bepalen. Vervolgens bekijk je wekelijks welke varianten het beste scoren.

Facebook adverteren voor makelaars: rapportages voor je klanten

Omdat alles 100% meetbaar is kun je ook aan de verkopende partij goed rapporteren wat er de afgelopen maand is bereikt. In een rapportage zie je bijvoorbeeld hoe vaak een advertentie aan de doelgroep is getoond (bereik) en hoeveel clicks er zijn geweest maar ook hoe vaak een bepaalde advertentie gemiddeld door een persoon is gezien.

Hoe leg ik het uit aan verkopers?

Om u te helpen het Facebook Adverteren uit te leggen aan uw klanten maken we een flyer op maat voor uw makelaardij. Hierin staat een voorbeeld en uiteraard uw logo. Een voorbeeld is hieronder te vinden:

Uw huis op Facebook Woonvast

Facebook adverteren voor makelaars: wat kost dat?

De vraag die we vaak krijgen is: wat kost dat? “Het moet namelijk wel aan een klant worden uitgelegd en verkoopbaar zijn.”. Marketing Guys verzorgt voor vele makelaars de online marketing en heeft hiermee dus uitgebreide ervaring. Wij verzorgen het ook graag voor u!

De kosten van Facebook Adverteren zijn vooraf in te stellen en afhankelijk van de doelgroep. Vaak wordt er gestart met een aantal woningen, hierbij wordt een huis gedurende 2 maanden intensief onder de aandacht gebracht van de doelgroep op Facebook voor het totaalbedrag van €499. Een extra maand kost dan €150. Prijzen ex BTW. Dit is inclusief opzet, beheer, klikkosten en een rapportage achteraf.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jou als makelaar? Neem contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier:

Deel deze blog