In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Event Tracking; haal meer waardevolle klantdata uit Google Analytics

Event Tracking, ofwel ‘Gebeurtenissen bijhouden’, heeft als doel bezoekersgegevens over interacties met webcontent te verzamelen. Google definieert events als gebruikersinteracties met content op een webpagina die afzonderlijk in Analytics kunnen worden gemeten. Denk aan het downloaden van een whitepaper of het bekijken van een video. Event Tracking is niets nieuws onder de zon, toch maken weinig organisaties er daadwerkelijk gebruik van. Zonde!

Waarom zou je Event Tracking toepassen?

Wij vinden dat Event Tracking een fundamenteel element van je Google Analytics-implementatie moet zijn. Door specifiek bij te houden welke actiemomenten er plaatsvinden op je webpagina’s, weet je precies wat je online kunt optimaliseren om meer rendement uit je marketing te halen. Zeker als je gebruikmaakt van marketing automation software kan Event Tracking ondersteunen in het genereren van klantspecifieke data. Denk bijvoorbeeld aan het doormeten van scrolldiepte bij je geplaatste blogs, maar ook aan het verkrijgen van inzicht in hoeveel bezoekers je bedrijfsvideo daadwerkelijk afkijken of wat bezoekers doen na het downloaden van één van je whitepapers.

Het verschil tussen Event Tracking en Virtual Pageviews

Om het belang van klantspecifieke data te snappen, is het van belang om de functionaliteiten van Google Analytics onder de loep te nemen. Het systeem biedt namelijk verschillende tools om gebeurtenissen op je website te meten. De belangrijkste hulpmiddelen zijn Event Tracking en Virtual Pageviews (virtuele paginavertoningen). Met Virtual Pageviews maak je van iedere gebeurtenis een URL, waardoor je bijvoorbeeld een contactverzoek of download als unieke pagina-URL kunt doormeten. Het nadeel van paginavertoningen ten opzichte van Event Tracking is dat bekeken pagina’s en gebeurtenissen binnen het rapport ‘door elkaar heen lopen’, waardoor het lastig is om een concrete analyse uit te voeren. Gaat het om het zo concreet mogelijk doormeten van gebeurtenissen, dan geniet Event Tracking dus de voorkeur.

Event Tracking instellen op je website

Voor je aan de slag gaat met het doormeten van events zal je een aantal technische handelingen moeten verrichten. Je hebt namelijk een unieke code nodig om events bij te houden op je website. Vanuit Marketing Guys adviseren we onze klanten doorgaans om tracking in te stellen met Google Tag Manager, een gebruiksvriendelijk tagbeheersysteem waarmee je eenvoudig tags en codes aan specifieke webpagina’s kunt toevoegen om bezoekersacties door te meten.

Event Tracking - Google Tag Manager

Gebeurtenissen bijhouden is een van de beste manieren om inzicht te krijgen in de gebruikersacties op uw website, zoals het aantal keren dat op een knop is geklikt, een formulier is ingediend of documenten zijn gedownload.

Hulp nodig bij het bijhouden van gebeurtenissen op je website?

Bij Marketing Guys staan we voor je klaar. Eerst zullen we op strategisch niveau bepalen welke gebeurtenissen voor jouw organisatie relevant zijn om door te meten. Vervolgens kunnen we je volledig ondersteunen bij de implementatie via Google Tag Manager en het instellen van categorieën en doelen.

Wil je  direct na publicatie onze blogs lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digital strategist, marketing automation specialist en oprichter van Marketing Guys.