In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie

 

Wie heeft er wel op je website gekeken en is niet geconverteerd?

Weet jij wie er op je website is geweest maar vervolgens geen actie heeft ondernomen? Met de inzet van marketing automation weet je dat! Omdat je werkt vanuit 1 klantdatabase bouw je een goed beeld op van je bezoekers en weet je (tot op naam en e-mailadres nauwkeurig) wie er op je site zijn geweest. Voor onze klanten en onszelf -practice what you preach- realiseren wij tussen de 5 en 10% bekende bezoekers per maand. Wanneer is het bijvoorbeeld handig om te weten wanneer iemand op je website was maar geen actie heeft ondernomen? Een paar voorbeelden:

  • Event- of trainingregistratie: je stuurt een uitnodiging per mail of doet een advertentiecampagne en bekende bezoekers bekijken je aanbod. Vervolgens haken ze af om verschillende redenen, het kan bijvoorbeeld zijn dat ze een training eerst intern moeten overleggen. Vervolgens bestaat de kans dat ze je vergeten en niet inschrijven;
  • Download van een kennisdocument: als je waardevolle content aanbied en een relevante bezoeker download die niet, dan wil je die pro-actief (via e-mail) dat document toezenden;
  • Contactformulier: een bekende bezoeker komt op je contactpagina maar neemt vervolgens geen contact op.

Je ziet dus overzichtelijk hoeveel mensen (incl. naam en e-mailadres) er bepaalde inschrijfformulieren hebben bekeken (in dit geval 34 non-submitters):

Vervolgacties: lead nurturing en opvolging

Op al deze 3 bovenstaande voorbeelden kun je geautomatiseerd actie ondernemen middels automated programs en lead nurturing binnen een marketing automation pakket (zoals Hubspot, Salesforce Pardot of Act-On). Je stelt bijvoorbeeld een herinneringsmail in, stuurt pro-actief een whitepaper toe of vraagt (via een e-mail vanaf een persoonlijk adres) of je iets voor de klant kunt doen. Daarnaast zorg je ervoor dat je een goede leadscore inzet en vanaf een bepaald moment de klant telefonisch benaderd. In ons geval is dat boven de 75 (van 100) punten. We hebben realtime inzichtelijk hoeveel leads er in elke fase (of ieder product) zitten:

leads in act-on

Hulp nodig bij marketing automation strategie of inzet?

Wij hebben voor heel veel bedrijven de marketing automation verzorgd en geïmplementeerd. Daarnaast verzorgen we trainingen voor sales en marketing medewerkers en helpen we je als je al een pakket hebt en niet het uiterste eruit haalt. Wil je daarover eens meer weten? Schrijf je eens in voor een gratis lunch & learn (iedere maand) of neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!