In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Je doelgroep online op het vakantieadres bereiken met geotargeting

Eerder schreven we al over de mogelijkheden om tijdens de vakantie je marketing een boost te geven. Soms kan het als marketeer een goed idee zijn om je doelgroep tijdens de vakantie op het vakantieadres te bereiken. Daarover meer in deze blog.

Bereik de doelgroep op locatie met geotargeting

Iedereen neemt tegenwoordig zijn of haar smartphone mee op vakantie. Zeker met de weggevallen roamingkosten in de EU sinds deze zomer. De smartphone beschikt over locatie-data die op basis van de aanwezige GPS werkt. Als de smartphone wordt gebruikt op locatie kun je middels geotargeting banners tonen in allerlei gratis apps die iedereen gebruikt. Dat kan tot op 50 meter nauwkeurig; bijvoorbeeld op basis van taal, besturingssysteem en voorkeurs-apps. Denk aan apps als Buienradar, de zaklamp app en allerlei gratis nieuwsapps. Na die tijd -bijvoorbeeld als mensen terugkomen van hun vakantie- kun je middels retargeting die doelgroep langer bereiken en banners tonen gedurende 30 dagen:

facebook geotargeting

Combinatie geotargeting met TV en offline communicatie

Deze vorm van geotargeting is te combineren met verschillende offline middelen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om gedurende TV spots alle relevante online media te kopen. Omdat je dat alleen de minuten gedurende de uitgezonden spots doet, is dit relatief voordelig in te kopen.

Een andere manier van offline combineren, is het werken met zogenaamde footfalls. Je kunt hiermee meten of mensen die de advertentie op hun mobiel hebben gezien ook daadwerkelijk een een bezoek hebben gebracht aan een lokatie:

Voorbeelden geotargeting

Een voorbeeld wat je hierbij kunt bedenken is een aanbieder van fotoboeken. Deze zou zich kunnen richten op Nederlandse bezoekers van bepaalde fotogenieke hotspots in het buitenland. Denk aan gebouwen maar ook aan campings en hotels. Na terugkomst kan de doelgroep een banner te zien krijgen die een aanbod toont voor het maken van een fotoboek. Je zou die ads kunnen tonen in gratis foto-apps. Een ander voorbeeld (lees de case hier) is een skigebied dat in de zomer graag wintersporters terug zou willen zien voor bijvoorbeeld actieve vakanties zoals mountainbiken en wandelen. Een voorbeeld hiervan:

voorbeelden geotargeting

Meer weten over geotargeting?

Wij doen vele geotargeting campagnes voor allerlei bedrijven en instellingen. Een keer met ons vrijblijvend de mogelijkheden doornemen? Bel ons op 033-7370250 of stuur een mail via ons contactformulier.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digitaal strateeg en oprichter van Marketing Guys

Wil je direct na publicatie onze blogs lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!