In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Diepere integratie van Search Console en Google Analytics


Vorig jaar schreven we een blog over de koppeling tussen Search Console en Google Analytics. In de blog legden we uit hoe je de koppeling kunt maken en wat het belang daarvan is. Afgelopen vrijdag kondigde Google aan dat er een diepere integratie tussen Search Console en Google Analytics gaat plaatsvinden. Gecombineerde data uit Search Console en Analytics om betere SEO-analyses te kunnen maken. Lees er meer over in deze blog.

Search Console vs. Google Analytics

Beide tools zijn krachtige tools waar je veel bruikbare data uit kunt halen. Waar Search Console zich volledig focust op het organische kanaal en de technische kant van de website, is Google Analytics een tool die beschikbaar is voor alle kanalen met geaggregeerde data. De combinatie van verschillende databronnen zorgt ervoor dat je meer diepgaande analyses kunt maken en in dit geval is dat met name het organische kanaal (SEO).

analytics2

Wat houdt deze diepere integratie in?

Met deze update kun je de statistieken vanuit Search Console en de data uit Google Analytics in de verschillende analytics rapporten terugvinden. Zo kun je bijvoorbeeld op landingspaginaniveau data uit beide tools combineren voor het organische kanaal. Dit zorgt ervoor dat je een bredere analyse kunt doen. Zijn er bijvoorbeeld veel kliks geregistreerd op een landingspagina en is de CTR op een landingspagina hoog, maar is er nauwelijks betrokkenheid en verlaten de bezoekers de pagina snel weer? Met de integratie kun je zwak presterende pagina’s in kaart brengen.

img1

Is de update al actief?
Het kan nog enkele weken duren voordat de update volledig is uitgerold en niet alle data zal volledig worden weergegeven in verband met privacyredenen. De data is uiteindelijk terug te vinden in het acquisitie rapport onder de naam ‘Search Console’.

Hoe koppel je Search Console aan Google Analytics?

De koppeling is eenvoudig. Voordat je begint: zorg dat je jouw website al hebt aangemeld bij Search Console en werk bij voorkeur vanuit 1 Google account. Je kan per property in Google Analytics slechts 1 Search Console account koppelen. We leggen de koppeling in drie stappen voor je uit:

Stap 1: Google Analytics
Ga naar Google Analytics > Acquisitie > Zoekmachine optimalisatie > zoekopdrachten. Klik op de grote grijze balk:  ‘Het delen van gegevens van Webmasterhulpprogramma’s van Google instellen’.

Stap 2: Instellingen: klik op bewerken
Klik vervolgens op bewerken en ga verder naar stap 3.

Stap 3: Selecteer jouw website
Klik jouw website aan om de koppeling te maken en klik vervolgens op opslaan. De koppeling is nu gemaakt en de gegevens zijn zichtbaar van uit het Acquisitie rapport.

Meer weten over Google Analytics of Search Console?
Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena van Marketing Guys.

Deel deze blog