In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation

 

Deel 3: Act-On vs. Google Analytics, de voordelen van Google Analytics

In deel 1 van deze blogserie hebben we de meetverschillen uiteen gezet en in deel 2 de voordelen van Act-on in kaart gebracht. Zoals in deel 1 duidelijk werd, maakt Google Analytics gebruik van een client-side code. Deze code werkt op basis van cookies en wordt gestuurd via een JavaScript trackingcode. In deel 3 zetten we de voordelen van Google Analytics op een rij.

Google Analytics

Webtraffic analyseren met Google Analytics

Google Analytics verzamelt geaggregeerde bezoekersdata. In het kort: kwantitatieve data met als doel grote gebruikersverschillen te ontdekken en hierop te anticiperen. De data wordt verzameld op basis van cookies, welke worden gestuurd door de trackingcode. De trackingcode is een JavaScript-fragment dat gegevens van een website verzamelt en verzendt naar Google Analytics. Daarnaast verdeeldt Google Analytics de bezoeken in sessies en gebruikers. Gebruikers zijn unieke bezoeken, en sessies zijn alle bezoeken bij elkaar opgeteld. Een nieuwe sessie ontstaat wanneer 30 minuten inactiviteit is geweest op de website. De data kan worden weergegeven in elke willekeurige periode (tot op uurniveau) en kan worden vergeleken met elke gewenste periode.

Google Analytics rapporten in het kort

In Google Analytics wordt de data verdeeld over verschillende standaardrapporten. Zo is er een Realtime rapport waarbij je realtime data kunt inzien. Wat gebeurt er nu op je website? Daarnaast zijn er de rapporten met demografische gegevens, acquisitiedata, gedragsanalyse en conversies. Met de verschillende rapporten kun je vragen beantwoorden zoals: waar komen mijn bezoekers vandaan? Via welk kanaal krijg ik de meeste bezoekers? Welk kanaal converteert het beste? Zijn er bepaalde pagina’s die niet goed scoren? Wil je een meer specifiekere dataweergave? Dan kun je ervoor kiezen om een aangepast rapport te maken. Een weergave gericht op juist die informatie die jij belangrijk vindt.

Doelen, filters en events

Het meten van contactaanvragen, nieuwsbrief inschrijvingen of een klik op een link kun je relatief eenvoudig instellen met doelen. Een voltooid doel wordt dan weergegeven als conversie. Met filters kun je verschillende data filteren uit de ‘algemene data’. Filters werken direct en tijdens het instellen is enige voorzichtigheid gewenst, omdat een filter directe impact heeft op je Analytics-data. Wij adviseren dan ook altijd om een test dataweergave te maken (tot maximaal 25 per property) om zo te kunnen testen met filters. Tot slot is het mogelijk om interacties op de website te meten. Dit kan bijvoorbeeld het afspelen van een video zijn of de scrolldiepte van een bepaalde pagina door meten. Events kun je ook inzetten ter ondersteuning van je doelen.

Google Analytics2

Voordeel van Google Analytics ten opzichte van Act-on

Laten we voorop stellen dat je eerst een afweging moet maken welke tool het beste bij jouw business past. Hoewel je met Google Analytics geen persoonlijke bezoekersdata krijgt, is het wel mogelijk om meer data inzichtelijk dan bij marketing automation software. Een groot voordeel is dat Google Analytics gratis is. Daarnaast kun je alle kanalen goed in kaart brengen of aangepaste weergaves aanmaken met de data die jij inzichtelijk wilt hebben. Zo kun je doelen meten, dashboards maken, filters aanmaken voor aangepaste dataweergave, events voor het meten van interacties en aangepaste rapporten om de weergave te vereenvoudigen. Tot slot kun je verschillende kanalen inzichtelijk maken. Het koppelen van Search Console of Adwords met Google Analytics zorgt ervoor dat je alle data in een tool beschikbaar hebt.

Bekijk hier deel 1: Act-on vs. Google Analytics: de meetverschillen
Bekijk hier deel 2: Act-on vs. Google Analytics: de voordelen van Act-on

Meer weten over marketing automation of Google Analytics?
Natuurlijk kun je nog veel meer met Google Analytics. Onze Analytics en marketing automation specialisten staan voor je klaar om je verder te helpen met diverse vraagstukken. Wil jij meer weten over marketing automation of Google Analytics? Neem contact met ons op via 033-7370250 of via ons online contactformulier.

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena van Marketing Guys.