In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation

 

Deel 2: Act-On versus. Google Analytics: de voordelen van Act-On

In deel 1 van onze blogserie werden de meetverschillen van Google Analytics en Act-On marketing automation uiteengezet. Om dit kort op te sommen: Act-On marketing automation is een server side oplossing die logfiles in een serveromgeving bewaart, terwijl Google Analytics vanuit een client side techniek alles vastlegt. Het verschil van deze technieken veroorzaakt een vertekening van omstreeks 5% in de statistieken van beide tools. In deze blog bespreken we de voordelen van Act-On als analysetool.

Act-On versus. Google Analytics: de voordelen van Act-On

Webverkeer analyseren met Act-On

Act-On rapporteert unieke websitebezoekers per dag, week, maand en kwartaal. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen de anonieme en bekende bezoekers. Act-On toont per bezoeker de bezochte pagina’s en in welke volgorde deze zijn bekeken. Sessies worden wel op individueel niveau geregistreerd, maar in de dag, week, maand en kwartaalrapportages worden alleen unieke bezoekers weergegeven. Het is duidelijk dat Act-On-rapportages doelen op kwalitatieve resultaten: hoeveel bekende en onbekende bezoekers hebben interesse getoond in jouw content?

Webverkeer analyseren met Act-On

In de rapportagetool telt Act-On ook de conversies op de website: dit zijn de anonieme bezoekers die bekend zijn geworden middels online formulieren. Het rapportagedashboard biedt daarnaast ook een overzicht van de top 20 bedrijven die je website in de afgelopen maanden hebben bezocht.

Voordeel van Act-On ten opzichte van Google Analytics

Met Act-On marketing automation is het mogelijk om je leads op individueel niveau te analyseren en te benaderen. Kwalitatieve data zoals naam, e-mailadres, functietitel en organisatienaam zijn bekend. De analytische functie in marketing automationsoftware pakketten staat geheel in dienst van relevante persoonlijke marketing die de lead verder helpt naar de juiste oplossing.

Kwalitatief versus kwantitatief

Onze conclusie blijft dat de beide tools elkaar juist versterken. Google Analytics voor geaggregeerde dataverzameling: kwantitatieve data met als doel om grote gebruikersverschillen te ontdekken en hierop te anticiperen. Act-On marketing automation voor kwalitatieve dataverzameling dat weer op individueel niveau ingezet kan worden.

Bekijk hier deel 1: Act-on vs. Google Analytics: de meetverschillen

Meer weten over marketing automation of Google Analytics? 
Onze Analytics en marketing automation specialisten staan voor je klaar om je verder te helpen met diverse vraagstukken. Wil jij meer weten over marketing automation of Google Analytics? Neem contact met ons op via 033-7370250 of via ons online contactformulier.

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena van Marketing Guys.