In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Deel 1: Act-on vs. Google Analytics: de meetverschillen

Het zijn twee waardevolle tools met overeenkomende data, verschillende data en met de krachten samen gebundeld krijg je meer data en meer inzichten. In een serie van drie blogs willen we je meenemen in de mogelijkheden van Act-On marketing automationsoftware en Google Analytics. In deel 1 van deze serie belichten we de meetverschillen.

analytics2

Meetverschillen in bezoekersaantallen

Beide tools worden bij Marketing Guys veelvuldig gebruikt. En per type klant kijken we welke tool we het beste kunnen inzetten. Een vraag die we regelmatig van onze klanten krijgen is hoe het kan dat er meetverschillen zijn in de bezoekersaantallen gemeten in Act-On en de bezoekersaantallen in Google Analytics. Beide tools hanteren andere meetmethoden en als de cijfers vergeleken worden, kunnen er verschillen van 5% ontstaan. Het belangrijkste verschil wordt veroorzaakt doordat Google Analytics gebruik maakt van een client-side code en Act-On van logfiles. We lichten de meetmethodes hieronder wat dieper voor je uit.

Meetmethode Google Analytics

Google Analytics meet op basis van cookies in combinatie met een Javascript tracking code. Een cookie is een hoeveelheid data die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze opgeslagen wordt en bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt (bron: Wikipedia). De cookies worden aangestuurd door de Google Analytics tracking code. De gegevens worden vervolgens weergegeven in Google Analytics. Javascript en cookies zijn voor Google Analytics dus belangrijk om de juiste data weer te kunnen geven. Daarnaast werkt Analytics met sessies en gebruikers, terwijl bij Act-on alleen de exacte bezoeker wordt gemeten.

Meetmethode in Act-On marketing automation software

In de basis is marketing automationsoftware bedoeld om specifieke bezoekers te registreren en identificeren. Allemaal met het doel om een holistisch beeld te krijgen van het online bezoekersprofiel. Hierin staat het vergaren van kwalitatieve informatie voorop. Marketing automation registreert bezoekers op individueel niveau en geeft ook de mogelijkheid om hen te benaderen, mits ze natuurlijk bekend zijn (door middel van een e-mail en IP-adrescombinatie). Act-On is een server side oplossing en maakt gebruik van logfiles. De informatie die op de website wordt verzameld wordt letterlijk weggeschreven op een server en hergebruikt om relevante marketing op individueel niveau te bedrijven. Een marketing automation beacon (JavaScript) geregistreerd alle website-interactie met de bezoeker.

Meetverschillen: Welke tool is beter?
De verschillende meetmethodes laten zien hoe bezoekers gedefinieerd worden en hoe de meetverschillen ontstaan. Het is niet zo dat Google Analytics per definitie beter is dan Act-On of andersom. Het is erg afhankelijk van wat de online doelen zijn en welke tool daar het beste op aansluit. Om je met dit vraagstuk te helpen verschijnen binnenkort op de Marketing Guys website de vervolgblogs uit deze blogserie:

  • Deel 2: Act-On vs. Google Analytics, de voordelen van Act-On
  • Deel 3: Act-On vs. Google Analytics, de voordelen van Google Analytics

Meer weten over marketing automation of Google Analytics?
Bij Marketing Guys zijn we goed in wat we doen. Onze Analytics en marketing automation specialisten staan graag voor je klaar om je verder te helpen met diverse vraagstukken. Wil jij meer weten over marketing automation of Google Analytics? Neem contact met ons op via 033-7370250 of via ons online contactformulier.

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena van Marketing Guys.

Deel deze blog