In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Podcasts

CRM koppelen aan marketing automation

Wanneer je als marketeer bij een organisatie aan de slag gaat met marketing automation is een logische vervolgstap vaak het koppelen van je CRM systeem aan de automation software. Dat is een stap die misschien erg logisch lijkt, maar in de praktijk  een aspect is waar veel marketeers tegenop kijken. Wij hebben hierin ervaring opgedaan, samen met de enthousiaste professionals van XCESS uit Leusden. We delen die kennis graag met je, daarom hebben we Ernst Peter Tamminga (de CEO van XCESS) geïnterviewd in onze podcast, beluisteren kan eenvoudig via iTunes, Youtube of online:

Waarom CRM koppelen aan marketing automation?

Als je gebruik maakt van CRM doe je dit onder andere omdat je 1 klantbeeld van een prospect of klant wilt hebben. Je legt de verschillende contactmomenten vast. Door marketing automation hieraan toe te voegen kun je ook de online touchpoints vastleggen en daarmee een nog beter klantbeeld krijgen. De koppeling zorgt er dus voor dat je omnichannel de mogelijkheid krijgt een klantbeeld op te bouwen.

Een 2e reden om te koppelen is het verkrijgen van inzicht in de gehele customer journey en funnel. Een contact met een prospect start vaak online met een website bezoek. Dat website bezoek wordt in de marketing automation omgezet naar een bekende bezoeker. Zodra een prospect een bepaalde leadscore heeft (bijvoorbeeld boven de 75 op een schaal van 0-100) is deze gereed om door te worden gestuurd naar het CRM pakket. Dat gebeurt automatisch als je gebruik maakt van een koppeling.

Een 3e reden is het synchroon houden van data in je CRM met de online contactmomenten. Een 2-richtingsweg is hiervoor noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan de af- of aanmelding van een nieuwsbrief, een online proces wat in beide systemen moet worden bijgehouden. Het kan echter ook zo zijn dat een klant een product koopt in een winkel, via een magazijn of telefonisch. Hiermee wil je daar online dan ook rekening kunnen houden in bijvoorbeeld de e-mailnieuwsbrieven.

Een voorbeeld: Act-On software koppelen aan AFAS Profit

In principe is de koppeling tussen allerlei soorten CRM software en marketing automation software mogelijk. Een voorwaarde hiervoor is uiteraard dat de beide systemen dit toelaten. Soms zijn marketing automation pakketten wat meer gesloten omdat ze liever willen dat hun eigen CRM gebruikt wordt (bijvoorbeeld Hubspot of Salesforce Pardot), dan is een koppeling soms lastiger te realiseren. Een voorbeeld van een open CRM pakket is AFAS Profit, hetzelfde geldt voor de open API van Act-On software. Samen met XCESS hebben we een koppeling tussen deze 2 pakketten gerealiseerd, meer info daarover vind je hier.

Tips voor het koppelen van marketing automation aan CRM

Ernst Peter geeft in de podcast een aantal tips waarmee je je voordeel kunt doen als je CRM koppelt aan marketing automation:

  1. Probeer niet alles in 1 keer te doen, begin eenvoudig en bouw de koppeling geleidelijk uit;
  2. Doe een nauwkeurige analyse vooraf: bekijk goed welke velden je (2-weg) synchroniseert en let erop dat de pakketten dezelfde taal spreken (lees daarover de blog van Ernst Peter hier);
  3. Verwachtingsmanagement: verwacht niet dat iedereen vanaf dag 1 ineens 3 keer zo hard werkt en dat er 6 keer zoveel leads binnenkomen. Het is een waardevolle koppeling maar zonder aanpassing van werkwijze, processen en mensen geen resultaat.

Starten met marketing automation of verdere stappen zetten?

Bij Marketing Guys helpen we organisaties met de implementatie van marketing automation, we doen onboarding en leiden gebruikers op. Maar daar houdt het niet op: we ondersteunen bedrijven ook in de dagelijkse inzet, zijn de specialist die je verder helpt en het uiterste uit de pakketten te halen. Dat doen we o.a. voor organisaties zoals: Financial Lease Nederland, Flynth Adviseurs en Accountants, The Datacenter Group en AFAS Software. Meer weten of starten met met marketing automation? Bel ons voor een vrijblijvende afspraak op +31337370250, neem online contact op of download de snelstartgids:

Download Snelstartgids Marketing Automation

 

Deel deze blog