In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

CRM en marketing automation: een gelukkig huwelijk?

CRM en marketing automation: een gelukkig huwelijk of vervangt de een de ander? Marketing automation wordt gezien als een onmisbare tool voor marketeers. Het ontlast de marketeer in de dagelijkse operatie en geeft hen handvatten om leads op te volgen met de juiste content. Waarom is CRM dan nog van belang, en kan marketing automation beide functies overnemen? Laten we beginnen met de context van beide systemen.

Context van CRM

CRM, oftewel customer relationship management, is een softwarepakket dat alle klant- en prospectgegevens bewaard. Gegevens worden zo op een centrale plek opgeslagen, met het grote voordeel dat accountmanagers weten wat er speelt bij een klant of prospect. Sommige CRM-pakketten hebben een aantal basisfunctionaliteiten om leads te nurturen, bijvoorbeeld een e-mailfunctionaliteit. CRM is niet hét verlossende middel als het gaat om leadnurturing. Daarvoor moeten we kijken naar de wederhelft: marketing automation.

Context van marketing automation

Marketing automation is een actief systeem waarmee je geautomatiseerd kan anticiperen op klantgedrag. Buyer persona’s vormen de basis voor het gebruik van het systeem. Middels automated programs bepaal je wanneer specifieke content de buyer bereikt. CRM bewaart gegevens, marketing automation anticipeert weer op de verkregen data.

Closed Loop Reporting

Marketing automation is geen vervanging voor CRM. Integendeel. Het combineren van beide systemen zorgt ervoor dat de marketinginspanningen meetbaar worden. Hierdoor heb je inzicht in de gehele customer journey: van anonieme prospect tot klant. Inzicht in dit proces wordt ook wel ‘closed loop reporting’ genoemd. Je herleidt waar een klant vandaag komt en door welke inspanningen, content of automation, deze uiteindelijk converteert.

CRM en marketing automation

In het CRM-systeem registreer je de waarde van de prospect, en in marketing automationsoftware analyseer je welke content en leadnurturingprogramma’s bijdrage aan de conversie.

Bewijs dat je marketing werkt d.m.v. CRM en marketing automation

CRM blijft van belang, en doormiddel van marketing automation wordt de functie van CRM benadrukt. Als je gebruik maakt van marketing automation en CRM, dan is een API-connectie tussen de twee een ideaal instrument om te laten zien dat je marketing werkt.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Elias Crum, oprichter van Marketing Guys.

 

Deel deze blog