In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Content marketing effectiever met marketing automation


In het B2B marketing onderzoek 2016, dat onlangs door Emerce is gepubliceerd, werd duidelijk dat het overgrote deel van de marketeers bezig is (70%) of gaat (26% in 2016) met content marketing. Een belangrijke uitdaging bij het uitvoeren van je content strategie is het verkrijgen en creëren van de juiste content vanuit de interne organisatie. Vaak schort het aan tijd, maar ook prioriteit bij degenen die de content kunnen opleveren. Je kunt dat oplossen door daar structureel mee bezig te zijn, bijvoorbeeld door maandelijks de onderwerpen en resultaten met de betrokkenen te bespreken. Inzicht geeft draagvlak. Een andere uitdaging vormt het automatiseren van de processen en rapportages. Dat doe je door middel van marketing automation; het maakt je content marketing dan ook een stuk effectiever.

Structuur in je content marketing met automation

Als je start met een goede planning (wij gebruiken daarvoor de Marketing Shuffle en planning, lees hier de uitleg) en bijvoorbeeld werkt met thema’s is het vormgeven van je content strategie goed te doen. Maar in de praktijk is overzicht in de de te publiceren blogs, whitepapers, social updates en lead nurturing flows vaak ver te zoeken. Wij zien dat marketeers allerlei bestaande en nieuwe tools met elkaar gaan proberen te verbinden, denk maar eens aan je e-mailmarketing software, social media tools, Google Analytics en je CMS voor downloads. En dan moet je alles ook nog eens handmatig in je CRM-systeem zetten. Dat kan makkelijker, met marketing automation.

Door middel van marketing automation automatiseer je al deze processen op een eenvoudige manier. De software is echt gemaakt voor marketeers en biedt je de mogelijkheid om alles vanuit één centraal systeem te beheren. Wel zo makkelijk natuurlijk. Een uitgebreide uitleg vind je hier.

Marketing automation alleen voor grote bedrijven?

Vaak krijgen we de vraag of de software alleen voor grote bedrijven geschikt en te betalen is. Dat is zeker niet het geval. Wij hebben cases gedaan met bedrijven van 3 tot 500 medewerkers. Het antwoord op de vraag is niet hoe groot je bedrijf is maar hoeveel klantcontacten en communicatie (content-) processen je hebt en hoe hoog je orderwaarde is. Marketing automation zorgt er juist voor dat je je in je persoonlijke verkoop bezig houdt met de klanten die op dit moment koop-bereid zijn. Middels de software zorg je ervoor dat klanten in eerdere stadia van de funnel langzaam (automatisch) verder ontwikkelen.

Meer weten?

Wil je eens in de praktijk zien hoe marketing automation werkt? Kom dan eens naar een gratis Lunch & Learn of bel voor een demo: 033-7370250. We laten het je graag vrijblijvend zien!

Deel deze blog