In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Bereik nieuwe potentiële klanten met het nieuwe advertentieformaat Discovery Ads

Afgelopen mei vond het jaarlijkse Google Marketing Live 2019 plaats. Google deelt tijdens dit event alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online advertising. Dit jaar heeft de populairste zoekmachine ter wereld twee nieuwe advertentieformaten aangekondigd: Gallery Ads en Discovery Ads. In onze vorige blog gingen we al kort in op de Gallery Ads. Een andere nieuwkomer is de Discovery Ads.

Goole Marketing Live 2019 - Discovery Ads
(Bron: searchengineland.com)

Wat zijn Google Discover en Discovery Ads?

Google introduceerde in 2018 Google Discover, voorheen Google Feed en Google Now. Google Discover is een feed die je ziet in de Google app en op de mobiele homepagina van Google. De feed is door een gebruiker helemaal aan te passen op basis van hun eigen interesses. De inhoud die aan een gebruiker wordt getoond wordt bepaald door web en app-activiteiten en hun locatie. Volgens Google bereikt de Discover feed nu al meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers. Discovery Ads zijn advertenties die worden getoond in de feed van Google Discover. De advertenties zien eruit als native in-feed-advertenties met één of meerdere grote afbeelding.

Google Ads - Discovery Ads

(Bron: searchengineland.com)

Waarom is dit belangrijk?

De Discovery Ads biedt adverteerders een nieuwe manier om mensen te bereiken en advertenties te laten zien wanneer zij niet actief aan het zoeken zijn, maar open staan voor het ontdekken van nieuwe producten en diensten. Volgens Google vinden 76% van de consumenten het leuk om nieuwe dingen te ontdekken tijdens het shoppen. 85% daarvan voert zelfs een product-gerelateerde actie uit binnen een dag, zoals reviews lezen, prijzen vergelijken of het doen van een daadwerkelijke aankoop.

Discovery campagnes vallen onder ‘dynamische’ smart campaigns. Dit houdt in dat Google optimaliseert naar de best presterende combinaties op basis van machine learning.

Waar worden ze weergegeven?

De Discovery Ads worden vertoond op Google Discover Feed, YouTube Startpagina en Gmail reclame tabblad.

Targeting bij Discovery Ads

De targeting is op basis van doelgroeptargeting en dus niet op basis van zoekwoorden. Voorbeelden zijn:

  • Interesses
  • In-Market/ Aangepaste intentiedoelgroep: Personen die actief op zoek zijn naar de producten en diensten die jij aanbiedt.
  • Affiniteit: De interesses en gewoonten van potentiële klanten.

Het doel van dit soort campagnes is vooral om de merkbekendheid te verhogen.

Wat heb je nodig om het op te zetten?

Om een Discovery campagne op te kunnen zetten, heb je het volgende nodig:

  • De url van een bestemmingspagina
  • Tenminste 1 horizontale afbeelding zonder tekst
  • 1 Logo
  • Maximaal 5 koppen en beschrijvingen

Wat zijn de kosten?

Je betaalt per klik (CPC).

Wanneer zijn ze beschikbaar?

De Discovery Ads zullen later dit jaar beschikbaar zijn voor alle adverteerders.

Contact

Google Ads uitbesteden? Laat onze Google Ads specialisten naar jouw campagnes kijken. Neem gerust contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier. Marketing Guys helpt je graag!