In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

B2B marketing: van bezoekers naar leads met retargeting en marketing automation (4 tips)

In het B2B online aankoopproces is vaak sprake van een langere en andere salescycle dan in consumenten (of webshop) marketing. Wij hebben veel ervaring in het B2B speelveld en willen je daarom graag wat tips geven om bezoekers tijdens het online proces te converteren naar leads. In deze blog 4 concrete tips waarmee wij goede ervaringen hebben.

Tip 1: Gebruik retargeting om bezoekers terug te krijgen

Als consument ben je het vast wel tegengekomen: terwijl je op Facebook of je favoriete online krant zit zie je toevallig net dat artikel voorbijkomen wat je net hebt bekeken in een webshop. In B2B marketing zien wij vaak dat marketeers veel investeren om bezoekers via AdWords op hun website te krijgen. Als je naar het aankoopproces kijkt van B2b en dit relateert aan het bekende AIDA model, dan is de conclusie dat veel potentiële kopers nog in de eerste fases van het model zitten: ze oriënteren zich op een oplossingen en gaan vervolgens nadenken en vergelijken. In dat geval kun je ze heel effectief terughalen via retargeting op Facebook, Google en Bing. Meer weten, klik hier….

Tip 2: Segmenteer bekende bezoekers en benader ze via e-mail

Als je gebruik maakt van marketing automation software kun je zien wie er op je site is geweest, tot op persoonsniveau. Deze bezoekers kun je vervolgens segmenteren en via e-mail benaderen. Een simpel voorbeeld dat betrekking heeft op onze eigen site: stel dat we meer klanten willen hebben op het gebied van SEO optimalisatie. In dat geval maken wij een lijst binnen onze marketing automation software van Act-On (zie meer hier), we bekijken wie er op de pagina’s over SEO is geweest en sturen deze groep een uitnodiging voor een seminar of bieden bijvoorbeeld een download aan. Dit is een relatief eenvoudige manier om heel gericht leads te benaderen.

Een interessante video over dit proces vind je hier:

 

Tip 3: Gebruik dynamic content op je landingpages en in e-mails

E-mailcampagnes en landingpages zijn niet nieuw. Wat veel B2B marketeers echter niet gebruiken is dynamic content. Hiermee presenteer je bepaalde content aan bepaalde segmenten bezoekers en/of leden van je e-mailist. Je laat hiermee de relevante content zien aan de juiste mensen op het juiste moment! Dit kun je eenvoudig doen door gebruik te maken van slimme e-mailsoftware (denk aan Mailchimp) en/of een marketing automation pakket.

Tip 4: Richt je SEO op longtail zoekwoorden

Om bezoekers goed te converteren naar leads is een belangrijk onderdeel het juist inrichten van je SEO (zoekmachinemarketing). Veel B2B marketeers richten zich daarbij vaak op shorttail (korte) zoektermen. Ten eerste is het vaak moeilijk(er) om hiermee hoog in Google of Bing te komen, ten tweede levert het ook nog eens aantoonbaar minder relevante bezoekers op.

Bron: https://www.stukent.com

Probeer je dus eerder te richten op specifiekere zoekwoordcombinaties, de zgn. longtail keywords. Wij bieden hiervoor specifiek een SEO Consultancy dienst aan waarbij een van onze collega’s specifiek met jouw vraagstuk rondom SEO aan de gang gaat.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys. Wil je meer weten over dit onderwerp of een keer een vrijblijvende afspraak? Nem dan contact op via 033-7270250 of online via het contactformulier.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

 

Deel deze blog