In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie, Dashboarding, Marketing automation, Marketing Technology, Online marketing strategie

B2B Marketing: bedrijven die content marketing resultaten meten 3 x succesvoller

eMarketer kwam vandaag met een interessant onderzoek waaruit blijkt dat B2B marketeers die hun content marketing resultaten meten 3 x zo succesvol zijn als degenen die dat niet doen. De vraag die wij vaak krijgen: wat meet je in online marketing en hoe maak je dat inzichtelijk? Daarover meer in deze blog.

B2B Marketeers die content marketing meten 3 x succesvoller

Wist je dat slechts de helft van alle B2B marketeers hun resultaten uit content marketing meet? Dat is heel opmerkelijk omdat er ontzettend veel tijd en geld naar content marketing gaat. En de ROI daarop kun je alleen aantonen als je de resultaten meet. Volgens het onderzoek in eMarketeer blijkt vervolgens dat 72% van de meest succesvolle marketeers hun ROI op content marketing meet versus slechts 22% van de minst succesvolle.

Je kunt dus wel stellen dat bedrijven die meten veel succesvoller zijn! Op zich logisch, immers: als je niet meet kun je niet evalueren en bijsturen. Waarom doen niet meer marketeers dat dan? Wellicht weten ze niet wat en hoe te meten.

B2B content marketing: welke online KPI’s meten?

Het voordeel van online marketing is dat letterlijk alles te meten is. Dit is echter ook direct de valkuil, je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Wij adviseren daarom om je te focussen op een aantal KPI’s zodat het overzichtelijk blijft. Neem hiervoor niet teveel KPI’s, wij werken doorgaans met 6 a 7 KPI’s in B2B marketing. Zorg er dan wel voor dat die KPI’s realtime inzichtelijk zijn en zichtbaar zijn binnen je organisatioe. De succesvolle marketeers uit het bovengenoemde onderzoek hebben aangegeven welke KPI’s zij meten:

Bovenstaande metrics komen uit een aantal bronnen, hieronder geven we aan hoe je ze zou kunnen meten:

  • Page views: de page views kun je over het algemeen het handigste uit Google Analytics halen.
  • Qualified leads: de naam zegt het al, de leads moeten gekwalificeerd zijn en aan bepaalde criteria voldoen voordat ze in deze lijst komen. Wij werken met Marketing Qualified Leads en Sales Qualified Leads. Deze leads haal je uit je marketing automation pakket, zoals Marketo, Hubspot of Act-On.
  • Unieke visitors: naast de page views haal je uit Google Analytics ook de unieke bezoekers. Gebruik je bijvoorbeeld Net-Results marketing automation, dan kun je die daar ook in vinden.
  • Downloads: de downloads kun je uit verschillende bronnen halen. Gebruik je marketing automation software? Dan haal je het uiteraard daar uit. Maar je kun ook slimme doelen in Google Analytics instellen en ze daaruit halen. Of gewoon uit je formulieren plugin voor je website.
  • SEO Rankings: heel belangrijk is het bijhouden van trends in je rankings. Dat kun je doen met behulp van verschillende pakketten zoals SEMrush, Searchmetrics of Advanced Website Ranking Cloud.
  • Gemiddelde sessieduur: hoe lang zijn bezoekers op de site? Dat zegt wat over de kwaliteit van je content en of je wel de juiste bezoekers trekt. De sessieduur haal je uit Google Analytics.

Realtime inzicht in resultaten van B2B marketing

Bovenstaande metrics vragen eigenlijk dagelijks je aandacht. In de praktijk zien wij echter dat de aandacht verslapt, inloggen in verschillende systemen lastig is en mensen het overzicht verliezen.

Wij raden B2B marketeers aan te gaan werken met een realtime dashboard. Dat dashboard geeft je realtime inzicht in de actuele resultaten van de door jou vastgestelde KPI’s. Mooier nog: je stelt een KPI en ziet de resultaten desgewenst month-to-date en hebt je GAP realtime inzichtelijk. Bijsturen gebeurt dan niet acheraf, na het ontvangen van een maandrapportage maar dagelijks! We hebben er het CMO Control Center voor ontwikkeld wat naast de KPI’s ook je strategie en dagelijkse to-do’s in (bijvoorbeeld Trello of Asana) bijhoudt:

Het dashboard draait over het algemeen op een led-scherm op de marketing en salesafdeling. Wil je meer weten over het bouwen van een dashboard? Lees dan ook de blog: in 4 stappen naar jouw ultieme dashboard.

Tools, tools, tools…word je er gek van als B2B marketeer?

De tools zijn er om jou te helpen je doelen te behalen, niet andersom. Wil jij je als marketeer ook echt richten op je doelstellingen en de beste marketing technology tools inzetten waarover je verder niet hoeft na te denken? Dan is Managed Marketing Technology de oplossing!  Als je kiest voor de expertise van Marketing Guys, krijg je er van ons de beste tools gratis bij! Een bedrijf dat hiervoor koos is PANAS, marketing manager Irma Tetteroo spreekt hier uitgebreid over in een podcast interview, check dat hier.

Wil jij meer weten over de mogelijkheden van verbetering van jouw B2B marketing? Neem vrijblijvend contact met ons via 033-7370250 op of plan direct een vrijblijvend video chat in de agenda:

Deel deze blog